Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Prof. dr. Ralph Kupka is hoogleraar Bipolaire Stoornissen, verbonden aan het VU Medisch Centrum (Amsterdam UMC), en psychiater bij GGZinGeest (Amsterdam) en Altrecht (Utrecht). Hij is voorzitter van het landelijk Kenniscentrum Bipolaire Stoornissen (KenBiS) en  Vice-President of Education van de International Society for Bipolar Disorders (ISBD).

Hongeraanvallen door Quetiapine (25mg)

Vraag

Ik gebruik nu 7 weken quetiapine 25mg als slaapmiddel.

Nu heb ik de eerste vier weken niet zoveel last gehad van bijwerkingen, maar nu komen sinds de afgelopen anderhalve week hongeraanvallen, deze week zijn ze wat afgezwakt. Zou dit een begin van het einde zijn van deze hongeraanvallen? Of kun je die zolang als je dit middel hebt hebben? Ik eet dan meestal wat fruit en rijstwafels (vezels). Ben ik nu op de goede weg?

Is deze hoeveel voor onrust en slapen gevaarlijk?

Antwoord

Toegenomen eetlust is een veel voorkomende bijwerking van dit type medicatie ('atypische antipsychotica'). Opletten met wat je eet en veel lichamelijke activiteit (voor iedereen goed) is dus belangrijk.

Fruit en rijstwafels lijkt me daarbij geen bezwaar.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 21 augustus 2019

Gerelateerd

Meer over

Bijwerkingen

Lees ook