Main content

Vraag

Goedendag,

Ik gebruik al lange tijd sertraline van het merk Sandoz. Nu zijn deze niet leverbaar (tot en met oktober) en heb ik het van een ander merk gekregen (Aurobindo).

Ik merk dat ik sinds het gebruik van deze medicatie weer klachten krijg als vermoeidheid en prikkelbaarheid.

Ik heb sterk de indruk dat de klachten samenhangen met de nieuwe medicijnen.

Kan dit? Zo ja, heeft u tips? Wat maakt dat er zo makkelijk geswitcht kan worden terwijl het voor mij als individu grote impact heeft op mijn dagelijks functioneren?

Ik vind het behoorlijk heftig als ik nu maanden moet overbruggen voordat ik weer gebruik kan maken van sertraline van het merk Sandoz.

Alvast hartelijk dank voor uw expertise en terugkoppeling!

Antwoord

Beste F.,

Dit is een bekend probleem bij het wisselen van merk. Veel mensen hebben er totaal geen last van, anderen juist veel. Heeft waarschijnlijk te maken met de hulpstoffen in de pil, want de werkzame stof is dezelfde.

Bespreek dit met de apotheek, en vraag of je steeds hetzelfde merk kunt krijgen vanwege deze gevoeligheid voor wisselingen. Meestal lukt dat wel als ze weten dat je er echt last van hebt.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 35-50
Beantwoord door: Ralph Kupka op 22 juli 2020
  • Deel deze pagina: