Main content

Vraag

Ik neem escitalopram in verband met angst. De dosis neem ik altijd rond half 8 in de avond. Ik ben de dosis in de opbouw eigenlijk altijd in de avond beginnen te nemen omdat ik erg last had van het versuffende effect.

Door de dosis naar de avond te verschuiven had ik geen last van deze bijwerkingen overdag. Nu na 8 weken gebruik heb ik ook eigenlijk geen last meer van versuffing na inname. Wel merk ik dat ik twee uur voor inname weer wat last krijg van de angstklachten en wat afwezig word. Alsof ik dan ‘toe ben’ aan de nieuwe dosis. Nadat ik de dosis weer heb genomen stabiliseert het zich altijd snel.

Wellicht dat de concentratie van de werkzame stof wat afneemt en ik daarom deze klachten krijg? Kan dit kloppen?

Kan ik de dosis beter in de ochtend nemen?

Of kunnen deze klachten komen omdat het antidepressivum nog niet goed werkt vanwege de korte tijd dat ik het neem?

Antwoord

Beste J.,

Ongeveer drie uur na inname van escitalopram is de maximale hoeveelheid in je bloed bereikt. Daarna wordt het geleidelijk weer lager, maar dat gaat niet zo snel. Het duurt ongeveer 30 uur voordat de hoeveelheid in je bloed is gehalveerd.

Na 8 weken gebruik is je lichaam wel gewend aan het medicijn, het kan dat de slaperigheid nu minder is.
Veel mensen nemen antidepressiva in de ochtend in, dan is de laagste hoeveelheid in je bloed tijdens de nacht.

Ik raad je aan om je ervaringen ook te bespreken met de arts die je het medicijn voorschrijft, en samen te bekijken wat voor jou het beste is.

Groet,

Wim


Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 0-20
Beantwoord door: Wim Veling op 6 oktober 2021
  • Deel deze pagina: