Main content

Vraag

Hallo Ralph,

Sinds ik lithium slik heb ik ’s nachts erge dorst. Ik word er telkens wakker door (zelfs met slaapmedicatie) en drink soms een liter per nacht. Het gaat echt om dorst, ik heb geen droge mond. Mijn lithiumspiegel is 0.35.

Wat kan ik hieraan doen?

Antwoord

Dag N.,

Lithium kan maken dat je urine minder geconcentreerd is, waardoor je dus meer gaat plassen en daardoor eerder dorst krijgt, en dus meer moet drinken. Het heeft dus inderdaad niet met een droge mond te maken, maar met een natuurlijk dorstgevoel omdat je lijf behoefte aan water heeft. Je moet daar dan ook aan toegeven. Je kunt het beste kraanwater drinken.

Het kan helpen om het lithium in de ochtend in te nemen in plaats van in de avond. Bespreek dat eens met de psychiater. Als je lithium in de ochtend gaat nemen, moet je daar wel rekening mee houden als de spiegel (12 uur na de laatste inname) bepaald moet worden. Dan moet je het even een week weer in de avond innemen, ervan uitgaande dat het bloed in de ochtend wordt afgenomen.

In elk geval is de dosis nu niet te hoog, gegeven de relatief lage lithiumspiegel van 0.35.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Ralph Kupka op 28 januari 2021
  • Deel deze pagina: