Main content

Vraag

Ik heb twee vragen. Ik hoop dat je deze kunt beantwoorden.

Ik heb een burn-out. Ik slaap sinds een maand nauwelijks. Ik heb hiervoor vier maanden zolpidem geslikt maar deze deed niks meer en nu heb ik sinds één week quetiapine voorgeschreven gekregen van de huisarts in overleg met psychiater. Ik neem op dit moment 50 Mg of 25 mg. Ik slaap nog steeds niet top. Heeft dit te maken met de rebound van zolpidem of heb je daar helemaal geen last van als je op een ander middel overschakelt of moet het de tijd krijgen?

Mijn tweede vraag is dat ik deze week hele erge hoofdpijn heb, bijwerking van quetiapine. Mijn huisarts zegt dat dit binnen een paar weken verdwijnt maar het is bijna niet te doen. In het weekend heb ik contact gehad met de weekendarts en ze hadden me geadviseerd dat ik over zou kunnen stappen naar zopiclon. Is dat een goed alternatief of adviseer je om door te gaan met quetiapine en nog kans op twee weken hele erge hoofdpijn doorstaan?

Antwoord

Omdat we via Psychosenet geen persoonlijke behandeladviezen geven, volsta ik een meer algemene antwoorden. Zowel 'burnout' als 'slaapprobleem' zijn termen met een nogal brede betekenis. Daar kan dus van alles achter zitten. ik ga er van uit dat in jouw geval deze twee met elkaar te maken hebben, dus dat je slaapproblemen hebt in het kader van wat je 'burnout' noemt.

Om te beginnen is het van belang om de achtergronden en aanleidingen van die klachten goed te onderzoeken. Wat is er gebeurd voordat je deze klachten kreeg? Is er iets veranderd in je leef- en werkomstandigheden? Wat betekent dat voor de behandeling? Medicijnen zijn meestal maar een klein onderdeel van de behandeling. Zolpidem en zopiclon zijn slaapmiddelen die daarbij worden gebruikt.

Slaapproblemen worden slechts korte tijd (hooguit enkele weken) met medicijnen behandeld, om gewenning te voorkomen. Dus 4 maanden is eigenlijk te lang, en bij jou werkte de zolpidem dan ook niet meer. Quetiapine is een antipsychoticum dat in een lage dosis de slaap kan verbeteren, maar daar niet voor bedoeld is. Ook daarvoor geldt dat het niet te lang moet worden gebruikt.

En wie meer last dan voordeel heeft van korte termijn medicatie kan het beter stoppen. Bij stoppen met slaapmedicatie die je enige tijd hebt gebruikt zul je de eerste nachten wel moeilijker in slaap vallen. Moet je doorheen. Slaapmiddelen zijn dus alleen een oplossing voor korte termijn, daarna kunnen ze de kwaliteit van de slaap juist verslechteren. Vraag aan je behandelaar of er niet andere manieren zijn om je slaappatroon te verbeteren, bijvoorbeeld cognitieve therapie, ook beschikbaar via online behandeling, ontspanningsoefeningen. Denk ook aan je slaapgedrag: doe laat op de avond alleen ontspannende dingen, ga niet te vroeg naar bed, kijk geen TV in bed (het bed is bedoeld voor slapen en seks), slaap op vaste tijden in een koele donkere slaapkamer, maak je niet druk als je niet meteen in slaap valt. Sta in de ochtend tijdig op en ga naar buiten. Doe geen dutjes overdag. Gebruik geen alcohol en koffie.

Allemaal makkelijk gezegd, en wakker liggen is niet fijn. Toch is medicatie niet meer dan een zeer tijdelijke oplossing.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 47
Beantwoord door: Ralph Kupka op 29 november 2019
  • Deel deze pagina: