Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Expert Avatar

Remke van Staveren is psychiater. Ze werkt bij BuurtzorgT in Amsterdam, en is medeoprichter en consulent van de afbouwpoli van GGZ Noord-Holland-Noord. Ze schreef meerdere boeken, waaronder het boek Minder Slikken, een publieksboek over verantwoord afbouwen van psychofarmaca.

Na tijdelijke switch ander merk heb ik nu veel klachten, is dit normaal?

Vraag

Beste Remke,

Vier maanden geleden heb ik een ander merk citalopram gekregen van de apotheek. Mij werd verteld dat het precies hetzelfde was. In eerste instantie merkte ik niets, maar na een aantal weken begon ik me steeds somberder te voelen tot ik na twee maanden ‘crashte’.

Op internet las ik veel dezelfde ervaringen bij wisseling van merk. Ik ben meteen naar de apotheek gegaan en heb uitgelegd dat ik weer ‘mijn merk’ wilde. Dat was gelukkig geen probleem.

Het vervelende is wel dat ik nu sinds een maand weer aan 40 mg citalopram zit en veel emotionele schommelingen heb. Dit komt in vlagen. Ik word wel een beetje wanhopig nu want ik zit al in week 6 en voel me nog steeds slecht.

Is dit normaal? Ik heb niet langzaam opgebouwd van 10 naar 40 mg. Kan dit een rol spelen of is er iets anders aan de hand?

Ik hoop van u te horen want ik ben ten einde raad.

Alvast heel hartelijk dank.

Antwoord

Beste L.,

Dank voor je vraag. Goed dat je bij de apotheek zo voor jezelf bent opgekomen. Inderdaad is het ene merk niet 'precies hetzelfde' als het andere merk, al was het alleen maar omdat ze allemaal andere vulstof gebruiken.

Wat je emotionele schommelingen betreft; dat kan te maken hebben met de pilwisseling en dat je iets omhoog bent gegaan met de dosering. Ook zou het (deels) te maken kunnen hebben met hormonale schommelingen vanwege de vervroegde (chirurgische) overgang. En misschien wel met andere dingen die er in je leven zijn gebeurd.

Het beste is om nu te stabiliseren, dat wil zeggen even niets veranderen aan de medicatie nu om je lichaam en hersenen de kans te geven hieraan te wennen (dat duurt een tijdje, soms langer dan 6 weken).

Maar ja, je bent ten einde raad! Dus wat nu. Heb je een WRAP (Wellness Recovery Action Plan) of ander zelfzorgplan? Zo niet, dan raad ik je aan om die bij de plaatselijke herstelacademie te gaan maken (gratis, je meldt jezelf aan). Je leert er hoe je het beste voor jezelf kunt zorgen. Heel belangrijk voor ieder mens.
Kom je er niet uit, overleg dan vooral met je behandelaar.
Ik wens je heel veel sterkte!

Met vriendelijke groeten,

Remke

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Remke van Staveren op 26 december 2022

Gerelateerd

Meer over

antidepressiva
Medicatie

Lees ook