Main content

Vraag

Na 4,5 jaar is het me eindelijk gelukt om van olanzapine af te komen. Sinds 3,5 maand gebruik ik helemaal niets meer, daarvoor ooit 20 mg gehad en later een onderhoudsdosis van 5 en 2.5 mg. Maar nu dus niks meer.

Dat gaat op alle vlakken heel goed, behalve op het gebied van slapen. Sinds ik het niet meer gebruik slaap ik 3 tot 6 uur diep door en dan word ik wakker om te plassen. Het probleem is dat ik daarna niet meer diep in slaap kom en elk uur naar de wc moet.

Ik merk dat zich een energiepakket aan het opbouwen is en dat komt mijn stemmingswisselingen niet altijd ten goede.

Verder gebruik ik 1200 mg lithium en slik ik de pil.

Ik vroeg me af hoe lang ik dit moet aankijken en wat ik kan doen?

Daarbij moet ik vermelden dat ik voor het olanzapine gebruik een bizar goede slaper was. Zelfs in manische periodes sliep ik zeker 4 tot 6 uur per nacht en met regelmaat.

 

Antwoord

Je mag er van uitgaan dat na ruim 3 maanden de onttrekking-effecten van het stoppen met olanzapine wel voorbij zijn. Dat je tijdens behandeling met olanzapine vast sliep is te begrijpen als een effect van deze medicatie. Kennelijk is er nu een doorslaapstoornis. Het feit dat je in de tweede helft van de nacht zo vaak moet plassen kan ook met het lithium te maken hebben. Door lithium kunnen de nieren de urine minder goed concentreren, waardoor je dus meer water (urine) nodig hebt om alle gewone afvalstoffen uit te plassen, en je dus ook meer moet drinken om niet uit te drogen. Moet je inderdaad meer plassen (en dus drinken) dan voordat je lithium gebruikte? Soms helpt het dan om lithium in de ochtend in te nemen i.p.v. in de avond. Bespreek het met je psychiater.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 29
Beantwoord door: Ralph Kupka op 14 april 2020
  • Deel deze pagina: