Main content

Vraag

Hallo,

Ik neem om de maand een depot tegen mijn psychose. Ik wil dolgraag wisselen van antipsychoticum omdat ik door mijn huidige antipsychoticum apathisch en fantasieloos word.

Van welk soort antipsychoticum word je niet apathisch of fantastieloos?

Vriendelijke groet.

Antwoord

Veel mensen merken dat ze van antipsychotica apathisch en fantasieloos worden. Dat komt doordat de meeste antipsychotica de werking van dopamine verminderen in de hersenen. Dat is heel goed om psychose te onderdrukken, maar dopamine is ook nodig om actief en creatief te zijn. Als je merkt dat je je vlak en leeg voelt kan dat daardoor komen.

De eerste vraag is of je medicatie nog nodig hebt, en zo ja, of de dosis omlaag kan. Dat zal al schelen. Als dat niet mogelijk is kan je met je psychiater zoeken naar een antipsychotisch medicijn dat een minder sterk effect heeft op dopamine. Ze verschillen daar namelijk in. Medicijnen als clozapine, quetiapine en aripiprazol blokkeren dopamine minder sterk dan bijvoorbeeld haloperidol of risperidon.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.


Meer informatie over psychose:

Meer informatie over medicatie:

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 0-20
Beantwoord door: Wim Veling op 7 mei 2021
  • Deel deze pagina: