Main content

Vraag

Goedenavond,

Onze zoon is al sinds 1 januari ziek. Het is begonnen met plotselinge heesheid. In de tussentijd 3x bij huisarts geweest en psychiater geïnformeerd. In eerste instantie werd gezegd dat het een virus was. Na 4 weken toch antibiotica gekregen, ging iets beter maar toch niet helemaal hersteld. Volgens psychiater kon de heesheid niets met de medicatie te maken hebben. Bloed geprikt (jaarlijkse check ivm aripiprazol). Volgens GGZ alles goed maar uitslag toch doorgestuurd naar huisarts. We werden gebeld dat vitamine D veel te laag was en nu heeft hij capsules hiervoor gekregen.

We maken ons zorgen want het is nu maart.. Hij ziet er slecht uit, wat vermagerd en is ook erg moe. we zitten met de handen in het haar. Hij heeft 10 mg aripiprazol.

Alvast bedankt voor uw reactie

Antwoord

Beste C,

Dank voor je vraag - heel vervelend dit zo te moeten zien.

Het kan zijn dat er een psychische oorzaak is - bijvoorbeeld een depressie of slecht eten door de onderliggende psychosegevoeligheid.

Maar er kan natuurlijk ook een lichamelijke oorzaak zijn. Ik denk niet dat het de aripiprazol is want dat heeft ie veel langer en was hij gezond (neem ik aan).

Te laag vitamine D kan soms aanleiding geven tot symptomen als lusteloosheid, tekort aan energie en krampen en trillingen. Dus ik sluit niet uit dat het hiermee te maken heeft.

Een dystonie (spierspasmen) door de antipsychotica kan soms resulteren in heesheid als de spieren van de larynx meedoen. Kan eventueel naar gekeken worden....

Hope this helps....

Groet Jim

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Jim van Os op 4 juni 2020
  • Deel deze pagina: