Main content

Haldol hoofd,

Abilify voeten,

Suizen in oor

Wachten en lijden

Kan niet eens fietsen

Kan niet knutselen dit is de hel of één van de…

Concentratie is weg

Gevangen in

Een chemische dwangbuis

Het wordt beter

Maar het duurt maar

Ik wil graag baas zijn over eigen brein

Dit gedicht deelde Pien onlangs met de redactie van PsychoseNet. Wat is er gebeurd en wat is er aan de hand? Lees verder: “Ik heb pas een psychose gehad.”

Weer baas over brein?

Ik heb pas een psychose gehad. De concentratie is slecht. Het was op Kreta. Ik had wanen, reisde dimensies en had donkere ideeën. Ongeveer een week zat ik daar in een zeer spartaanse inrichting en kreeg ik een flinke dosis haldol (20mg) en werd zombie. Wél fit to fly.

De bekende bewegingsdrang in de voeten

Eenmaal in Nederland werd de afbouw van de haldol ingesteld en de abilify werd opgebouwd, lorazepam en een halfje seroquel voor in de nacht en lithium weer opgebouwd. Het was verschrikkelijk, ondraaglijke onrust en niks te doen, en de bekende bewegingsdrang in de voeten met name.

De tijd zal het leren

Ik mag nu weer 5 mg minderen van de abilify. De haldol is bijna uit mijn lijf dus dat helpt ook. Liefst zie ik mezelf weer stabiel op lithium en van de abilify af. Tijd zal het leren.

Komende week een intake voor tijdelijke dagbesteding voor structuur, dat mis ik enorm.

Er zijn veel uren in de dag

Ik probeer ondanks mijn wazige hoofd en wiebel voeten, toch contacten op te zoeken, naar een buurt ontmoetingsplek, langs een vriendin, boodschapje doen, forum etc. Het lukt niet elke dag, en er zijn veel uren in de dag.

Hij stelde een therapie voor

Ik was bezorgd om mijn hart, door alle stress en medicijnen, dus naar de huisarts. Met mijn hart was alles goed, maar ik moest ontzettend janken om de situatie en dat voelde zo goed! De Dokter zei: “ik zie dat je erg lijd” Hij stelde een therapie voor die met stemgebruik te maken heeft en uiten van emoties. Daar heb ik maandag een intake voor nu.

Door Lorazepam (haat -liefde) is een deel van de onrust eraf, waardoor ik iets kan schrijven, ook al is het droog en karig. Hopelijk op termijn weer baas over eigen brein!


Pien is al meer dan 22 jaar ervaringsdeskundige in de psychiatrie, ze is psychosegevoelig en heeft angstproblematiek ervaren. Ze staat achter een meer menselijke aanpak in de psychiatrie.

De blogs van Pien zijn hier te vinden.

Meer lezen over medicatie?

foto creative commons (pixabay)
  • Deel deze pagina:

Reacties:

  1. Dank voor jullie sympathieke reacties, het gaar nu beter, maar het blijft zwaar en ploeteren door o.a bijwerkingen.

  2. Prachtig blog Pien. Je bent al grotendeels weer baas over je eigen brein. Je bent namelijk uitstekend in staat om onder woorden te brengen wat je meemaakt. Dat is meer dan veel ‘gewone’ mensen van zichzelf kunnen zeggen.

  3. Och Pien, wat naar voor je… en helemaal in een ander land, waar je dan moeilijk de artsen duidelijk jan maken wat je nodig bent. Ik heb ooit als jong meisje erge angsten en nervositeit gekregen un Spanje, waardoor ik niet meer kon eten en drinken, ik uitdroog en begon te ijlen en een soort delirium kreeg. Erg nare ervaring! Kan me dus alles voorstellen van jouw gevoelens nu, en ook van al die vreselijke bijwerkingen……

    Ik hoop dat je wat mensen in je omgeving hebt waar je je fijn en prettig bij voelt, waar je aan kan kloppen voor van alles waar jij behoefte aan hebt en dat je gauw weer ‘baas in eigen brein’ wordt!

    Dat is toch wat we allemaal het liefst willen en ook nodig zijn.

    Jammer dat je de wanen en het reizen in dimensie als angstig heb ervaren….. ik heb zojuist een artikel gelezen over kosmische shifts de komende weken en dat grenzen vervagen. Als je gevoelig bent kan je dus die ervaringen hebben van reizen en dimensie en dat opdoen als wanen en dus is een psychose wat volgt. Is het wel een psychose vraag ik mij steeds vaker af… of reis je inderdaad in dimensie en is de aarding/gronding even niet wat het moet zijn waardoor je blijft hangen als het ware…

    Hoe dan ook, veel sterkte en een energetische knuffel voor jou!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.