Main content

Vraag

Mijn zoon van 21 jaar heeft een tijdje geleden een eerste psychose gehad. Deze heeft gelukkig niet heel lang geduurd. Al na een goede week had hij nauwelijks nog symptomen. Hij is nu twee weken thuis en gebruikt al 7 weken als medicatie olanzapine, 10 mg. Hij is vreselijk moe, ligt het liefst alleen maar op bed. We hebben aangekaart of de dosering olanzapine omlaag kan, maar daar wil de psychiater niet aan, vanwege het risico. Onze vraag: u geeft aan dat je bij medicatie moet zoeken naar de laagst mogelijke dosering. Wat is dan de laagst mogelijke dosering voor onze zoon, met een gewicht van 68 kg? En als tweede vraag: onze zoon wil zelf ook het liefst minder gebruiken, nu komt hij tot bijna niets, omdat hij te suffig en moe is. Kun je dan de dosering langzaam terugbrengen, bijvoorbeeld de 10 mg met 2,5 minder en dan naar 5 mg? We weten niet precies in welke doseringen olanzapine verkrijgbaar is.

Antwoord

Ja, je kunt eerst met 2.5 mg verminderen en dan kijken wat er gebeurt gedurende 1-3 maanden. Indien alles OK kun je eventueel doorgaan naar 5 mg.

Of verminderen van medicatie een goed idee is hangt van het volgende af:

1. Is hij geheel stabiel of zit de psychosegevoeligheid nog net onder de oppervlakte?

2. Wordt hij snel weer psychotischer als hij een paar dagen de medicatie vergeten is?

3. Is er veel stress op het moment? Zijn er veel uitdagingen of veranderingen die er aan komen?

4. Hoe weerbaar is hij met betrekking tot de psychosegevoeligheid? Kent en erkent hij de psychosegevoeligheid? Heeft hij er een verhaal rond gemaakt dat hij kan vertellen aan anderen? Heeft hij inzicht in zijn psychische kwetsbaarheden en valkuilen?

5. Leeft hij regelmatig, met voldoende lichaamsbeweging, structuur, goede voeding, meditatie, etc? Geen drugs en geen alcohol? En voldoende slaap?

6. Wat waren de ervaringen met medicatieafbouw in het verleden? Werd hij meteen weer psychotisch of ging het goed?

7. Heeft hij inzicht in wat de factoren zijn die weer tot een nieuwe psychotische episoden kunnen leiden?

Afhankelijk van al deze factoren kun je samen met de psychiater besluiten om de medicatie af te bouwen tot eerst 7.5 mg, en dan 5 mg.

Het klinkt inderdaad alsof de dosis te hoog is, maar dat kan ik niet met zekerheid beoordelen over de mail, natuurlijk!

Groet Jim

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 57
Beantwoord door: Jim van Os op 18 oktober 2020
  • Deel deze pagina: