Main content

Vraag

Mijn vraag betreft de onset van mijn stemmingsstoornis. Hoewel ik als kind wel wat druk was, gedragsproblemen had en vroeg met middelenmisbruik begon (zelfs vóór 18) en rond mijn 20e een RM kreeg vanwege thuissituatie en onder dwang hoge doseringen Haldol en benzo’s kreeg “om te ontgiften van mijn opiaatafhankelijkheid”.

Na enkele weken ging naar een andere instelling en is de afbouw (3mndn) van de medicijnen direct ingezet.

Op het eind van dat schema heb ik echter alsnog een onttrekkings-insult gehad. Mijn vraag is eigenlijk tweeledig: direct bij de eerste episode werd de (hypo)manie direct geprobeerd te behandelen met (typische) anti-psychotica.

Bij de tweede episode was mij inmiddels duidelijk dat zelfs het gebruiken van een lichte dosis anti-psychotica bij (hypo)manie de klachten juist ernstig lieten toenemen.

Ook het eerder genoemde tijdstip van de “onset” pas rond mijn 30e levensjaar roept bij mij de vraag op of het mogelijk is dat het gebruik van medicijnen, alcohol en andere middelen – tijdens een periode waarin mijn brein nog ( zo’n drie tot vijf jaar) volop in ontwikkeling was – (irreversibele) neuroplastische aanpassingen zoals supersensitiviteit voor anti-psychotica veroorzaakt zou kunnen hebben?

Publicaties hierover waren voor mij eigenlijk een soort bevestiging van mijn vermoedens. Vermoedens die tientallen jaren lang respectievelijk door verschillende behandelende psychiaters en teams van tafel geveegd werden en mij toch maar weer onder lichte drang en onder protest a-typische anti-psychotica deed gebruiken met de voorspelde en afschuwelijke psychoses tot gevolg….

Antwoord

Beste Henk, het is altijd lastig om een ziektegeschiedenis van 30-40 jaar geleden te reconstrueren.

Dat manische toestanden met antipsychotica worden behandeld is al heel lang gebruikelijk. Alleen werden vroeger veel hogere doses gebruikt dan nu, met vaak nare bijwerkingen als gevolg.

Blijkbaar ben je ook gevoelig voor de bijwerkingen van atypische antipsychotica. Of je brein indertijd een blijvende opdonder heeft gehad van al die psychoactieve middelen weet ik niet. Het beloop van psychische klachten is ook zonder dergelijke externe invloeden erg variabel waardoor je eigenlijk nooit 1-op-1 oorzaken kunt vinden.

Duidelijk is dat je in jouw geval moet oppassen met antipsychotica. Ik hoop dat je tegenwoordig in een wat rustiger vaarwater ben gekomen en ze niet meer nodig hebt.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka.

Beantwoord door: Ralph Kupka op 15 juli 2017
  • Deel deze pagina: