Main content

Vraag

Goedendag,

Ik heb een depressie gehad en ben in overleg met mijn psychiater gestopt met mijn medicijnen. Ik slikte sertraline en Invega.

Nu heb ik het gevoel dat mijn emoties weg zijn, en ik heb last van mijn buik en veel hoofdpijn.

Hoort dit erbij en hoelang gaat dit duren?

 

Antwoord

Beste D.,

Na het afbouwen van een antidepressivum (zoals sertraline) of een antipsychoticum (zoals Invega) kun je je nog gedurende een zekere tijd niet helemaal de oude voelen. Het duurt soms wel een paar maanden voordat je zenuwstelsel, en daarmee je gevoelens, weer zijn als vanouds.

Bovendien is de nasleep van een forse depressie ook best lang. Het beste is om je gebruikelijke activiteiten weer op te pakken, ook als dat nog niet helemaal vanzelf gaat. Al doende gaan de meeste mensen zich weer normaal voelen.

Geduld, vertrouwen in jezelf en doorzetten, zal je helpen.

Vriendelijke groet,

Ralph Kupka

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 39
Beantwoord door: Ralph Kupka op 27 juli 2020
  • Deel deze pagina: