Main content

Vraag

Beste dr. Kupka,

Ik slik al 14 jaar lithium 800 mg en heb naast een flink struma aan de schildklier, die tevens is verlaagd (vroeger ft4 van 17 en nu 11/12) ook een flink overgewicht, 20 kg en dus obees. Ik krijg er bijna niets af, hooguit een paar kilo. Ik weet dat het zeer ongezond is, maar voel het niet als mijn schuld, ik ben echt geen vreetkoe. Zou overstap naar andere medicatie betekenen dat het struma verdwijnt en de kilo's er weer afgaan? Mijn parathormoon staat ook veel te hoog op 12. Zo blijft het nog een rotleven in dat dikke lijf. Twee keer geprobeerd te minderen met lithium (200 eraf) leverde meteen een reboundeffect op. Ook 100 mg minder was niet ideaal. Het schildklierhormoon geprobeerd, gaf geen effect. Heeft u enige tips?

Groeten, Ida

Antwoord

Beste Ida,

Het is altijd lastig als een medicijn dat helpt voor de stemmingsstoornis gepaard gaat met veel bijwerkingen. Is er door een endocrinoloog (internist voor hormonen) naar je klachten gekeken? Zo nee, vraag dan om een verwijzing. Een struma verdwijn meestal niet zomaar door van lithium op een ander medicijn over te stappen, en veel andere medicatie gaan ook gepaard met gewichtstoename. Het lijkt me dus vooral van belang om je hormoonhuishouding op orde te krijgen.

Als je zegt dat schildklierhormoon (levothyroxine) geen effect gaf, is natuurlijk de vraag: geen effect op wat, en na hoeveel tijd? Verder kan ik op afstand niet zoveel specifieks voor jou situatie adviseren.

Vriendelijke groet, Ralph Kupka

Beantwoord door: Ralph Kupka op 5 april 2019
  • Deel deze pagina: