Main content

Vraag

Beste Peter,

Ik heb 17 jaar antidepressiva, antipsychotica en benzodiazepinen genomen.
Ik heb er drie jaar over gedaan om dat af te bouwen.
Maar de Efexor die ik afgebouwd heb van september vorig jaar tot afgelopen mei ging inderdaad gepaard met onttrekkingsverschijnselen.

Van mei tot nu neem ik niets meer, maar mijn benen doen echt heel veel pijn.

Is er een kans dat er blijvende schade is na al die jaren gebruik?

Moet ik weer starten met Efexor?
Ik heb 8 maanden over de afbouw gedaan, 75 mg Efexor afbouwen in stapjes van 2.5 mg per maand, zo vlug is dat toch ook niet?

Ik ben ten einde raad, wat moet ik doen?

Antwoord

Beste L.,

Je vraagt of er een kans is dat er blijvende schade is door het langdurig gebruik van antidepressiva, antipsychotica en benzodiazepinen. Die mogelijkheid bestaat. Maar of dat bij jou zo is, daar kan ik niets over zeggen.

Het lijkt me goed mogelijk dat de klachten die je nu hebt onttrekkingsverschijnselen zijn. Ondanks dat je langzaam hebt afgebouwd.

Als je klachten inderdaad onttrekkingsverschijnselen zijn dan kun je daar iets aan proberen te doen door weer een lage dosis venlafaxine (Efexor) te gaan slikken. Je hoeft daarvoor niet terug te gaan naar de dosering die je 17 jaar lang hebt geslikt. Je schrijft dat je langzaam in stapjes van 2.5 mg hebt afgebouwd. Dan is 2.5 of 5 mg misschien al genoeg. Of dat het geval is merk je snel genoeg.

Als je klachten op deze manier minder worden dan weet je dat je nu inderdaad last hebt van onttrekkingsverschijnselen. En ook dat het hopelijk voor jou toch mogelijk is om alsnog je Efexor af te bouwen. Maar je moet daar dan niet meteen mee beginnen. Het is beter om dan eerst een maand op zo'n lage dosis te blijven. Langer mag ook als je dat prettig vindt. Pas wanneer je je weer goed genoeg voelt moet je weer gaan afbouwen. Maar dan wel langzamer dan je eerder had gedaan, om klachten zoals je die nu hebt zoveel mogelijk te voorkomen.

Als je klachten op deze manier niet minder worden dan kan er iets anders aan de hand zijn waarvoor je dan met je behandelaar moet bespreken welke andere mogelijkheden er zijn om van je klachten af te komen.

Praktisch gezien is heel geleidelijk en verantwoord afbouwen alleen goed mogelijk met behulp van taperingstrips. Want met de medicatie die de apotheker standaard levert kan je behandelaar je hierbij niet goed helpen. Dat dat zo is komt doordat farmaceutische bedrijven nooit de doseringen hebben geleverd die nodig zijn om verantwoord en veilig te kunnen afbouwen.

Je schrijft daar niets over, daarom weet ik niet of  je al eerder taperingstrips hebt gebruikt. Goed om te weten is dat er stabilisatiestrips zijn. Die kun je gebruiken als je 28 dagen een bepaalde dosis wilt gebruiken die niet standaard geleverd kan worden. Dat kan voor iedere dosering, dus ook voor heel lage doseringen.

Wat ik je ten slotte nog wil aanraden is om tijdens het stabiliseren of afbouwen het zelfmonitoringformulier te gebruiken dat bij iedere taperingstrip of stabilisatiestrips zit. Invullen is makkelijk, kost weinig tijd, en helpt zowel jou als je behandelaar om te zien wat er met je klachten gebeurt. Dat helpt om je behandeling tijdig te kunnen aanpassen als dat nodig is.

Bespreek dit antwoord met je behandelaar dan hoop ik dat dat je zal helpen om iets aan je klachten te kunnen doen en hopelijk ook om uiteindelijk op een goede manier met je Efexor te kunnen stoppen.

Met vriendelijke groet,

Peter

INFORMATIE OVER AFBOUWMEDICATIE (taperingstrips) en hoe je behandelaar die aan jou kan voorschrijven, vind je op www.taperingstrip.nl (dit is een website van het User Research Center NL).

VERGOEDING VAN AFBOUWMEDICATIE: hierover is helaas nog steeds onduidelijkheid. Enkele zorgverzekeraars (met name DSW en ENO) vergoeden afbouwmedicatie, de meeste andere doen dat (nog) niet. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij de Vereniging Afbouwmedicatie, die strijdt voor vergoeding.

Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 50-65
Beantwoord door: Peter Groot op 29 juni 2020
  • Deel deze pagina: