Main content

Vraag

Beste,

Ik ben nu enkele maanden gestopt met Abilify Maintena (laagste dosis) nadat ik vorig jaar een tweede psychose heb doorgemaakt. Ik ben tijdens dat jaar medicatie enorm veel bijgekomen, namelijk 26kg.

Nu ben ik sinds 2 maanden gezond aan het eten en regelmatig aan het sporten en er gaat niks van mijn gewicht. Kan dit komen door de medicatie? Hoe lang moet je gestopt zijn vooraleer je weer gewicht kan verliezen?

Alvast bedankt

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Je hebt een enorme gewichtstoename gekregen en dat is er na enkele maanden stoppen met het antipsychoticum niet zomaar af. Meet je gewicht in elk geval op een vast tijdstip, bijvoorbeeld 's ochtends voor het ontbijt.

Je lichaam heeft zich met de stofwisseling aangepast aan een ander energieniveau.

Van belang is in elk geval dat je je voldoende inspant en dat betekent toch in elk geval dagelijks behoorlijke lichamelijke inspanning van een half tot een heel uur. Daarbij dien je er op te letten dat wat je kwijtraakt met sporten er niet weer bij komt met eten, want dat gaat heel gemakkelijk. Veel voedingsmiddelen bevatten namelijk onnodig veel suiker, zout en vet. Let ook op tussendoortjes, frisdranken en dergelijke.

Vraag eventueel nadere adviezen aan je huisarts over sporten en voeding, hij of zij zal je ongetwijfeld verder kunnen helpen.

Als je dit allemaal consequent toepast dan zal je gewicht afnemen, maar dat kan nog wel enkele maanden duren. Maar hoe dan ook, een gezonde levenswijze schaadt je niet en is bovendien prettiger.

Veel succes.

Met vriendelijke groet, Dick Bijl

Je kunt bij het Voedingscentrum in Den Haag nadere informatie inwinnen over voeding.

Beantwoord door: Dick Bijl op 14 mei 2018
  • Deel deze pagina: