Main content

Peter Pijls heeft bedenkingen bij sommige alternatieve en spirituele geneeswijzen. “Zelf weet ik eigenlijk alleen maar honderd procent zeker dat ik bij mijn geboorte een doodvonnis heb meegekregen”.

In mijn levenslange loopbaan als bipolaire labilo probeerde ik alles uit om mentaal evenwichtiger te worden.

Paddo’s, xtc, sjamanisme, zen, Sint Janskruid, yoga, kristallen en healing. Soms hielp het even, soms werd ik er nog gekker van.

Meer GGZ-klanten dan ooit zoeken dezer dagen hun toevlucht tot alternatieve geneeswijzen

Ik ken mensen die vaker ayahuasca dan vitamine c lijken te slikken. En wiet-olie is geloof ik de levertraan geworden voor een baaierd aan medische klachten.

Een alternatieve genezer die ik ken beweert mensen op afstand te kunnen genezen door naar hun foto te staren. Ze zit trouwens ook diep in guna guna, en meer van die zwarte magie.

Ze vraagt uiteraard een leuke vergoeding voor haar diensten, helaas niet vergoed door het ziekenfonds.

Ik vind het erg interessant allemaal

maar zie rijkhalzend uit naar het sluitende wetenschappelijke bewijs dat het werkt.

Overigens kan ik me best voorstellen dat een wanhopige schizofreen zich in de armen stort van een sjamaan.

Binnen de reguliere GGZ heeft nooit iemand tijd en draait alles om pillen en protocollen. Een mens zou van minder bijgelovig worden.

Prima dat er daarom meer ruimte komt voor spiritualiteit binnen de GGZ.

Geloof kan bergen verzetten, dat is bekend

En autosuggestie en zelfhypnose kunnen verschil maken.

Zolang bijvoorbeeld een wanhopige stemmenhoorder maar niet te horen krijgt dat alles goed komt zodra hij een stuk bergkristal onder zijn hoofdkussen legt.

Zelf pak ik het tegenwoordig vooral praktisch aan. Ik geloof niet zo in neurolinguistisch programmeren, maar wat mij helpt is tientallen keren per dag een paar mantra’s opzeggen in mijn hoofd.

Geen mantra’s ingefluisterd door een goeroe met een verdienmodel, maar hele praktische aansporingen om moed te houden en de dag door te komen.

En dat werkt.

Gisteren las ik online een shockerend verhaal

Dat ging over een kandidaat-heks die in een wicca-groep helemaal was gehersenspoeld en afhankelijk gemaakt.

Dat mechanisme zie je ook in sektes, maar net zo goed bij de Jehova’s Getuigen.

In die wereld weten ze maar al te goed dat zoekende, mentaal uitgedaagde mensen makkelijke prooien zijn.

Ooit volgde ik een cursus healing bij een genezer

Hij vertelde grijnzend het best leuk te vinden als hij dames, slechts gehuld in ondergoed, met zijn genezende handen mocht bewerken om hun verstopte chackra’s door te blazen.

Ik denk dat hij eerder een viezerik dan een bona fide genezer was. Toch vinden zijn boeken gretig aftrek en haalde hij met een grote foto de Volkskrant.

De mens wil bedrogen worden

Astrologie is dan ook erg hip, naar verluidt vooral onder jonge vrouwen. Niemand kan bewijzen dat het werkt, maar ik gun iedereen een voorspellende hobby.

Zelf weet ik eigenlijk alleen maar honderd procent zeker dat ik bij mijn geboorte een doodvonnis heb meegekregen.

Al het andere is een baaierd aan onbewezen aannames, vooralsnog uit de categorie menselijk wensdenken.

Bij deze blog doet de redactie graag de volgende aanvullingen:
1. Het is altijd goed om onderscheid te maken tussen een “alternatieve” behandeling en de persoon die die alternatieve behandeling uitvoert. Er zijn bijvoorbeeld huisartsen die ook homeopathisch werken naast de reguliere geneeskunde. Hier kun je dus veilig terecht voor een kundige homeopatische behandeling. Zo zijn er ook psychologen die sjamanistisch werken en op die manier goede en veilige zorg leveren. Er zijn echter ook mensen die zonder enige opleiding of training beweren dat ze allerlei alternatieve behandelingen kunnen geven, inclusief homeopathie, waar ze ook geld voor vragen. Hier kun je niet veilig terecht voor een alternatieve behandeling. Kwakzalvers zijn er helaas ook. Met andere woorden: alternatieve behandelingen kunnen prima zijn, maar dan wel bij iemand die goed opgeleid is en een erkend kwaliteitsstatuut heeft.
2. Er is geen duidelijk onderscheid tussen “alternatieve behandeling” en “evidence-based” behandeling, ook al wordt dat vaak zo gesteld. Immers evidence-based behandelingen werken niet zozeer door de technische ingrediënten van bijvoorbeeld het soort psychotherapie of de specifieke ingrediënten van een medicament, maar vooral omdat het therapeutisch ritueel waarin ze worden aangeboden, in de context van een sterke therapeutische relatie (als het goed is), mensen helpt om bij hun zelflerend en zelfherstellend vermogen te komen. Dat is wat de “evidence” laat zien.
Foto: Peter Pijls

Peter Pijls is bipolair, kickte af van de psychofarmaca en is herstellend drinker. 

Meer blogs lezen van Peter Pijls?  

Meer lezen over afbouwen?

  • Deel deze pagina:

Reacties:

  1. 😁 Hoi Peter. Laat ik beginnen dat ik je manier van schrijven vermakelijk vind. Komt misschien omdat ik goed in mijn vel zit, wie zal t zeggen. Het doet me goed dat alle geluiden aan bod komen hier op psychosenet. Naar mijn mening is er namelijk voor iedereen een eigen waarheid die geldt in zijn of haar leven. Mooi om het jouwe te lezen en de manier waarop. Ikzelf denk er heel anders over maar ach, zoals je zelf ook zegt, als het maar werkt. Succes

  2. Tja… bij het lezen denk ik: er zit hier feitelijk geen verschil tussen ‘ alternatief’ en ‘ regulair’ – omdat de houding van de hulpzoekende er eentje is van afhankelijkheid. ‘ Spiritualiteit’ betekent ook: hard werken aan jezelf. Met als doel een authentiek contact met de geestelijke wereld als je eigen kern, van waaruit je dan kunt leven. Je gaat weer als ‘ ik’ aan het stuur zitten. Zoiets. Het is een weg, die je kiest. Zie de meditaties van Joe Dispenza bijvoorbeeld. Of leer hoe het in jou zenuwstelsel werkt, bij Irene Lyon of Deb Dana. Nu sta je zowel bij regulier in een soort snoepwinkel, als bij alternatief. De ene keer rommelt de arts er wat pillen bij, de andere keer maak je zelf een willekeurige snoepdoos… Beter leren je eigen laboratorium te zijn.

  3. Hallo Peter,

    Ik denk, als ik jouw verhaal goed interpreteer, dat én alternatieve geneeswijze én reguliere geneeswijze DE oplossing kan zijn. Die is er nl niet…. alternatieve geneeswijze kan heel goed stukjes aanspreken in jezelf waardoor je weer de regie gaat krijgen en van binnenuit kan helen. Dát is nl het grootste verschil tussen regulier en alternatief of holistisch: holistisch bekijkt de mens met klachten als een geheel. Lichamelijk klachten zijn er om je wat te vertellen. Regulier is vaak gericht op symptoom bestrijding.

    Er zullen altijd mensen zijn die ook van alternatieve geneeswijzen afhankelijk worden, dit komt niet zozeer door het alternatief, maar door de persoon. Die hebben een bepaalde afhankelijk aan vele dingen nodig om zich heel te voelen En helaas zullen er ook altijd of kwakzalvers zijn of mensen die gouden bergen beloven. Helaas bestaat dat ook niet. “Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het vaak ook te mooi om waar te zijn!”

    Ik loop al jaren bij een aantal alternatieve genezers, en nee, ik ben niet genezen, of geheeld, echter helpen ze mij wel verder op mijn pad der bewustwording dat is nl een proces, en ik heb er erg veel aan!!

    Een sinisterse kijk op het leven, alswel een negatieve instelling heeft ook nog geen bewezen wetenschappelijk onderzoek nodig gehad om zijn effect te bewijzen op de mens, en veel is niet wetenschappelijk te bewijzen, niet alles is vast te pakken of bestaat niet, omdat het niet te zien is.

    Complex én interessant is het wel, net zoals het menselijk bestaan. Alles speelt mee, energie is er altijd en is oneindig en alles is energie, in vastere vorm als in de onzichtbare vorm, dat is 1 ding wat zeker is.

    Maar hey, als het werkt, werkt het. En zo niet dan is dat ook oke. Ieder zijn pad, ieder zijn proces.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.