Main content

Ruud vertelt over zijn ervaringen bij het afbouwen van Seroquel XR. Ook geeft hij een paar mooie tips voor herstel. “Je eigen lichaam is deskundig.”

Reis

In dit verhaal wil ik je graag kort meenemen in de reis die ik heb afgelegd tijdens het afbouwen van mijn medicatie: Seroquel XR (quetiapine). Ik vertel in welk tempo dit is gebeurd en tegen welke problemen ik hierbij ben aangelopen. Daarnaast wil ik graag een aantal tips en gedachtes delen die mogelijk helpend kunnen zijn. Sommige lezers maken misschien op dit moment dezelfde reis en ga deze in de toekomst nog maken.

Afbouwschema

De dosering waar ik op zat op het moment van de start van de afbouw was 500 mg. Het afbouwschema wat voor mij was opgesteld was 50 mg per twee dagen eraf. Binnen drie weken ging ik dus van 500 mg medicatie naar geen medicatie. Mijn eigen ervaring is dat deze stappen absoluut te groot waren voor wat ik kon dragen.

Ontwenningsverschijnselen

Ik kreeg last van ontwenningsverschijnselen zoals zweten, misselijkheid (inclusief overgeven), hoofdpijn, slapeloosheid en een intens overweldigend gevoel van diverse gevoelens die ik jaren niet had ervaren. Ik herkende deze symptomen direct. Ik was een enkele keer vergeten mijn medicatie in te nemen. Deze verschijnselen kwamen dan vrij snel naar voren. ze waren dus niet nieuw voor mij, maar dat maakte het niet minder confronterend. Deze “acute” fase, hoe ik hem zelf noem, heeft ongeveer twee maanden aangehouden. Daarna voelde ik een soort reset van mijn lichaam. Ik beschrijf het zelf als kortsluiting in mijn zenuwstelsel. Het ongemak begon in mijn hoofd en zakte langzaam in de loop der dagen naar mijn tenen, totdat dit gevoel verdween.

Lichaamsbewust

Als er iets belangrijk is wat ik heb geleerd tijdens het afbouwen van mijn medicatie, is dat het eigen lichaam deskundig is. Wees lichaamsbewust, neem de tijd om stil te staan bij wat je ervaart of voelt. Als het ongemak te groot wordt, ga je misschien harder dan dat je kunt. Is dat erg? In mijn beleving niet. Soms is het goed om na twee stappen vooruit even een stap terug te doen. Het bewaken van je eigen balans gaat met vallen en opstaan. Op deze manier vergroot je je eigen deskundigheid.

Hersteltips

Een aantal mogelijke factoren die jouw herstel naar mijn eigen ervaring kunnen bevorderen wil ik graag toelichten. Ik wil daarbij benadrukken dat dit kan verschillen per persoon. Haal eruit wat eventueel nuttig voor jou kan zijn. Het is vooral van belang dat je jezelf er prettig bij voelt:

  • Mediteer. Een meditatie aan de hand van een bodyscan kan op een rustige manier inzicht geven in waar er op dat moment ongemak in jouw lichaam plaatsvindt.
  • Probeer voldoende en vooral gezond te eten. Drink daarnaast voldoende water.
  • Hou een dagboek bij. Misschien zijn er momenten op de dag dat je je comfortabeler voelt dan op andere momenten van de dag. Probeer daar bij stil te staan en ga bij jezelf na wat daar dan precies voor zorgt.
  • Zoek steun als je dat nodig hebt, vermijd stressvolle situaties en probeer dingen te doen die je leuk vindt.
  • Sta stil bij jouw gedachten. Komen er negatieve gedachten opzetten, probeer hier dan bij stil te staan en bekijk of deze reëel zijn of niet. Omdenken is een manier om een negatieve gedachte om te zetten in een positieve. Mocht je hier minder bekend mee zijn, dan zijn er diverse boeken beschikbaar die je hiervoor kunt gebruiken.
  • Probeer te bewegen zoveel als je aankunt.
  • Probeer een normaal dag en nachtritme aan te houden, ook al kan dit erg lastig zijn.
  • En daarnaast een heel belangrijk punt: Gun jezelf de tijd. Het allerbelangrijkste tijdens het afbouwen van de medicatie ben jij.

Ruud

Meer informatie:

Medicatie afbouwen in de Psychiatrie – een probleem?

Zijn er ontwenningsverschijnselen bij stoppen van antipsychotica?

Zijn mindfulness en meditatie goed bij psychosegevoeligheid?

  • Deel deze pagina:

Reacties:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *