Main content

Pien is herstellende van een psychose op vakantie. Het is van groot belang om niet overprikkeld te raken. Hoe doe je dit? “Uiteindelijk was het zo erg dat ik naar huis mocht.”

Tijdens mijn herstel van psychose momenteel is overprikkeld raken een groot thema. Ik was een keer zo overprikkeld  door slaapgebrek en emoties dat ik dizzy werd en gestresst. Ik mocht bij de dagbehandeling gaan rusten in een aparte kamer op de bank, maar het was niet genoeg. Uiteindelijk was het zo erg dat ik naar huis mocht.

Soorten prikkels: die ik ervaar

  • Geluid
  • Beeld
  • Emotie (bv door veel praten over zware zaken)
  • Aanraking

Wat doe je er aan toch om te gaan met teveel prikkels?

Tijdens herstel is dit lastig, Als je je al herkend in het hoog sensitieve verhaal en dan in herstel. Wat ik al deed was situaties vermijden, zoals druktes, maar naar de winkels moet je toch soms gaan. Veel keuzes moeten maken is stressvol merk ik. Ik heb oorsuizen links, wat wel eens door anderen wordt beschreven als ”zeegeluiden’. Zo zou ik het niet omschrijven, het is een constante gesis op de ritme van mijn hartslag, een knelling een ader waarschijnlijk. Een prikkel die ik niet kan vermijden maar die wel invloed op me heeft.

Goed slapen helpt, maar is soms lastig met het oorsuizen en piekeren soms. Momenteel gebruik ik slaap medicatie die weer afgebouwd moet worden, hoe zal het dan gaan?

Rusten tussen grote prikkelingen door helpt: stilte, liggen, een bodyscan, drukke TV en muziek vermijden als je al moe bent en overprikkeld. Na zware of confronterende gesprekken of veel praten, rusten. De balans is moeilijk te vinden soms.

De rol van medicatie en prikkels: rusteloosheid, slapeloosheid, angst zijn mogelijke bijwerkingen van de medicatie (antipsychoticum) die ik neem, naast bewegingsdrang: potentie voor meer prikkels en stress (door bv schaamte)

Tot nu toe is vermijden en aangaan van prikkels niet iets wat ik kan forceren mijns inziens, het moet geleidelijk beter gaan., Wat is aanleg al aanwezig is, prikkelgevoeligheid, hoogsensiviteit en bij sommigen autismespectrum stoornis die de gevoeligheid veroorzaken  is moeilijk te veranderen en een kwestie van mee leren omgaan.

Hier zijn enkele tips om met teveel prikkels om te gaan

  • Rusten (hoeft geen slaap te zijn)
  • Buikademhaling
  • Beperken van activiteiten op een dag
  • Slapen; evt een extra dutje van bv 20 minuten
  • Beeldschermen met drukte vermijden

De bron van deze tips vind je HIER. Met dank aan Pien!


Meer lezen over prikkels?

Foto creative commons (Pixabay)

Pien heeft 22 jaar ervaring met de GGZ en is in momenteel in herstel. Ze pleit voor een menselijker manier van omgaan met mensen in de psychiatrie.

Zij blogt regelmatig op PsychoseNet. De blogs van Pien zijn hier te vinden.

  • Deel deze pagina:

Reacties:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.