Main content

Vraag

Ik krijg nu vier maanden een depot antipsychotica en ik voel me erg afgevlakt. Ik heb last van een afgestompt gevoel, ik voel me net een zombie.

Gaan deze gevoelens op een gegeven moment weer weg?

Antwoord

Beste H.,

Bedankt voor je vraag en verhaal. Het kan zijn dat in het begin de afstomping heftiger is en dat deze op de lange termijn minder wordt. Het zou ook kunnen dat het dan went. De vraag is: wat voor nieuw normaal zou je willen?

Hou vooral goed in de gaten hoe je je voelt. De psychiater kan je met de meest gunstige dosering de deur uitsturen. Het klinkt, zoals het nu is, alsof de dosering te hoog is óf dat je er nogal heftig op reageert. En daarbij horende, dat de naweeën van waarschijnlijk een intense periode ook een rol spelen.

Uiteindelijk geeft de psychiater een advies en is het aan jou om aan te geven wat je wilt. Misschien wil je een verlaging van de dosering of een medicatie-switch.

Ik reageerde zelf ook heftig op antipsychotica, en besefte na een jaar dat ik niet meer als een zombie door het leven wilde. Dan is de vraag: wat is beter, de bijwerkingen of de 'kwaal'?

Daar valt nog heel veel over te zeggen. Als jij niet tevreden bent over hoe het nu gaat, dan moet er blijkbaar wat veranderen. Al zal ik niet hals over kop gaan stoppen, maar juist in compromis komen met. En niet teveel vastklampen aan hoe het ervoor was. Je gaat naar de nieuwe jij, met de positieve oude aspecten geïntegreerd. Althans, dat is het ideale plaatje!

Als je nog vragen hebt of iets wilt delen, dan hoor ik je graag.

Warme groet,

Tim Knoote
Ervaringsdeskundige


Meer informatie over medicatie:

Meer informatie over psychose:

Deze vraag is gesteld door een man in de leeftijdscategorie 20-35
Beantwoord door: Tim Knoote op 24 april 2021
  • Deel deze pagina: