Main content

Vraag

Goedemorgen. Mijn vraag: ik ben een 36 jarige vrouw en slik sinds mijn 18e SSRI (grootste gedeelte citalopram 40 mg) ivm forse angst en dwangklachten van jongs af aan. Op mijn 28e 1,5 jaar gestopt maar ondanks jarenlange therapie, lukte het niet goed zonder medicatie. Veel van angst en dwang kwam terug en normaal functioneren was lastig.

Nu psychisch redelijk stabiel op 40 mg citalopram. Echter heb ik dagelijks flinke hoofdpijn en altijd moe. Lichamelijk onderzoek geeft aan dat ik gewoon gezond ben. Door lichamelijke klachten is het zeer lastig mijn werk als psycholoog in een FACT jeugdteam vol te houden. Mijn hypothese is dat veel klachten bijwerkingen zijn van de citalopram, en bij andere SSRI’s had ik het ook. Ook anafranil geslikt maar daar bij waren de bijwerkingen helemaal heftig. Ik ben huiverig om te stoppen maar nu kan ik ook niet goed functioneren. Heeft u misschien tips wat ik zou kunnen doen? Bvd!

Antwoord

Geachte mevrouw,

U hebt mij een belangrijke vraag gesteld die ik niet zo maar kan beantwoorden. Maar ik probeer mee te denken. U gebruikt in feite zo´n 18 jaar een SSRI. U hebt een stoppoging gedaan, maar die is niet gelukt en u bent huiverig om een nieuwe poging te doen. De klachten belmmeren u in uw functioneren op het werk.

Ik wil eerst wat meer weten over de hoofdpijn en de moeheid.

Hoofdpijn is een bekende bijwerking van citalopram, maar het is voor mij niet direct vanzelfsprekend dat die hoofdpijn dan ook door dit middel komt. Daarvoor moet ik eerst meer weten van de hoofdpijn: sinds wanneer, al die jaren dezelfde hoofdpijn, ook dagen zonder hoofdpijn, zit de hoofdpijn steeds op dezelfde plaats, is de ernst elke dag hetzelfde, is er een relatie met wat u eet of drinkt of met het werk dat u doet, is de hoofdpijn ook wel eens weg, is er een relatie met de inname van het medicijn, hoe is het in vakanties en in de weekeinden?

Ook over de moeheid moet ik eerst meer weten. Bedoeld u lusteloos, niet uitgeslapen of iets anders? Doet u aan sport en helpt dat, zijn de klachten altijd dus ook in de vakantie aanwezig?

Neemt u het medicijn steeds op hetzelfde tijdstip in? Gebruikt u steeds dezelfde dosering? Bent u met deze klachten bij de huisarts geweest? Wat heeft deze er aan gedaan?

En wat hebt u zelf geprobeerd om van uw klachten af te komen?

Beantwoord door: Dick Bijl op 5 maart 2018
  • Deel deze pagina: