Veel gezochte termen

Psychosenet blog

Twee werelden in mijn brein – over autisme

In het brein van Paul bestaan meerdere werelden. Deze twee werelden in zijn brein kleuren zijn leven met autisme.

Paul schrijft zijn verhaal over autisme, dit gecombineerd met een reeks aan gedichten en ervaringen. In het brein van Paul bestaan meerdere werelden, die elkaar soms raken maar vaak ook met elkaar botsen. Deze twee werelden in zijn brein kleuren zijn leven met autisme. Een leven vol verwarring, intensiteit, maar ook diepe inzichten en verwondering.

De werelden in mijn brein

Er zijn meerdere werelden in mijn brein,
werelden die niet met elkaar in evenwicht zijn.
Enerzijds het denken als een kind,
dat alles eng en onduidelijk vindt.

Een kind dat moeite met het begrijpen van de wereld heeft,
soms alles als naïef en eng beleeft.
Moeite met het begrijpen van gesproken of geschreven taal,
normen en waarden ontgaan mij soms totaal.
Anderzijds is er het denken, dat kan gaan,
over grenzen waar nog geen woorden voor bestaan.

Een denken dat voortdurend bezig is met analyseren,
evalueren en filosoferen.
Een denken dat zich wil uiten,
zowel naar binnen als naar buiten.

Enerzijds, anderzijds..

Enerzijds als een kind zijn die niet begrijpt, bang is, bang voor maskers, bang voor waaiende struiken omdat ze op grijpende armen lijken.
Anderzijds verder denkt dan de doorsnee mens, probeert de beweeg redenen van mansen zoals Poetin of Trump te begrijpen, denkt dat het werkt als we elkaar wat meer in de waarde laten en respect geven..

Enerzijds in een psychose kan schieten omdat hij de wereld niet meer aankan, willen slaan, schoppen, gras en sneeuw zien veranderen, niet met de trein durven of de weg kwijt raken letterlijk en figuurlijk.
Anderzijds kinderen met leerproblemen kunnen helpen om oplossingen te vinden voor hun leer probleem.

Enerzijds geloven en vertrouwen dat uiteindelijk alles goed zal komen met  de aarde en de mensheid.
Anderzijds de meest verschrikkelijke gedrochten tegen komen in mijn gedachten als ik mijn ogen dicht doe, mensen die worden tot gedrochten of waar langzaam de vellen van af vallen.

Hoogspanning, beelden, woorden en gedachten

Het brein staat voortdurend onder hoogspanning, beelden, woorden, gedachten zoeken naar herkenning, zoeken naar begrijpen, zoeken naar gelijke ervaringen.

Waar is de rust?
Vind ik het in verslavingen?
Of vind ik het in een einde aan het leven te maken?

Vind ik het in de natuur?
Of vind ik het in mijn geloof?

Vind ik het in muziek?
Of vind ik het in medicatie of meditatie?

Voor mij is het een weg om te onderzoeken en te ervaren wat helpt maar ook om te begrijpen hoe mensen in elkaar zitten, hoe ze denken en geworden zijn tot wat ze zijn geworden.

Was ik zoals de meeste  mensen had ik waarschijnlijk een drukke baan en een druk sociaal leven en geen tijd om na te denken en te voelen hoe prikkels en sensaties werken in en om het lichaam. Nu kan ik dat zelf ervaren en een weg zoeken om hier mee om te gaan en ook te kunnen begrijpen waarom anderen op een bepaalde wijze doen en zijn.

Wat is de bedoeling…

  • van mijn leven?
  • van ons menselijke weg over deze aarde?
  • van de wereld waarin we nu leven?

Mijn ervaring met een autisme diagnose

Bij mij uit autisme zich o.a in de volgende zaken:

  • Moeite met begrijpen en volgen van een gesprek, het gaat soms te snel waardoor ik niet alle beelden goed kan ordenen of in het juiste beeld bij het juiste woord kan zoeken.
  • Moeite met het begrijpen en volgen van meerdere opdrachten gelijktijdig, ik blijf soms in de eerste opdracht hangen waardoor ik het andere niet hoor.
  • ook is het moeilijk om van de opdracht of taak af te wijken.
    Ik heb soms moeite met het koppelen van fragmenten tot een beeld, ik zie soms eerst de delen en dan pas het geheel.
  • Moeite met het begrijpen van de figuurlijke en letterlijke betekenissen van taal, sommige uitdrukkingen worden door mij letterlijk genomen.
  • Frustratie omdat het intellect wel begrijpt maar zich niet kan uiten door woorden, ik begrijp meer dan dat ik in woorden kan uiten.
  • Moeite met het zien en vasthouden van de context van een verhaal of gebeurtenis,
  • Door de geschreven en gesproken letters niet meer zien waar het over gaat.
  • Moeite met te begrijpen van lichaamstaal, grapjes, sociale regels enz.
  • Moeite met het kunnen filteren van geluiden, licht, kleuren enz.
  • Moeite hebben met onverwachte gebeurtenissen en aanrakingen.
  • Moeite met het organiseren/filteren van informatie die door zintuigen mijn lichaam binnen komen.

Vallen en opstaan

Toen bij mij de diagnose autisme werd gesteld een aantal jaren geleden, had ik al een traject van vallen en opstaan achter de rug. Regelmatig had ik last van een burn-out en vooral in mijn werk liep ik steeds tegen moeilijkheden aan.
Moeilijkheden die vooral lagen in de sociale contacten, het omgaan met te veel prikkels en het voldoen aan de eisen/vragen die aan mij gesteld werden, steeds was ik op zoek hoe ik mij moest gedragen en hoe ik mij moest aanpassen aan de wereld om mij heen.

Overal zocht ik naar oplossingen bij diverse hulpverleners maar er was niemand die de link met autisme legde. Tot dat in 2011 het weer mis ging op de school waar ik werkte. De school hielp mij om de juiste hulp te zoeken.
Na het invullen en ondergaan van verschillende tests werd de diagnose gesteld, eindelijk wist ik waar het probleem lag, ik had autisme. Dit gaf ook perspectief op die twee werelden in mijn brein, het was namelijk mijn autisme.

Het leren kennen van mijzelf

Het leek wel alsof mijn lichaam op dat moment eindelijk uiting mocht geven aan alle opgekropte energie, en opgekropte frustraties uit de afgelopen jaren.
Mijn lichaam reageerde sterk op prikkels uit mijn omgeving en ik dacht zelfs op een gegeven moment dat mijn leven geen zin meer had. Voor mijn omgeving was het moeilijk te begrijpen, ik voldeed niet aan de standaard gedachten en opvattingen over autisme, gelukkig hebben mijn vrouw en ik hen in de loop der jaren kunnen vertellen dat autisme meer is dan dat wat de meeste mensen er van weten.

Ook dacht ik, dat iedereen die autisme heeft op dezelfde wijze uiting geeft aan het hebben van autisme en ook tegen dezelfde problemen op zou lopen.
Al snel bleek dat dit niet het geval was. Het spectrum is zo ontzettend groot en zoveel is nog niet ontdekt.

Door dat ik op latere leeftijd de diagnose kreeg heb ik al zoveel strategieën ontwikkeld waarmee ik het hoofd boven water probeerde te houden en waardoor ik vrij goed kan functioneren. Dat het wel eens moeilijk is om te zien wat nu autisme gerelateerd is en wat een aangeleerde overlevingsstrategie is. Verder spelen natuurlijk ook omgeving- en opvoedingsfactoren mee.


Over Paul: Ik heb autisme en ervaar regelmatig moeilijkheden tussen mijn belevingswereld en de belevingswereld van de wereld om mij heen.
Dit maakt mij enerzijds soms eenzaam anderzijds leer ik ook veel door naar de wereld in en om mij heen te kijken

Meer lezen over Autisme?

Heb je een vraag?

Onze experts beantwoorden jouw vraag in het online Spreekuur van PsychoseNet. Gratis en anoniem.

Verder lezen over goede zorg en GGZ?

Onderstaande boeken zijn geschreven door hoogleraar Jim van Os. In deze eerlijke boeken lees je meer over psychose, trauma, de nieuwe GGZ, herstel en veel meer.

Reacties

12 reacties op “Twee werelden in mijn brein – over autisme”

  1. Patricia Rombout

    Hoi hoi

    Ik vind dat Paul een ontzettende hoeveel heid inzicht in zijn eigen manier van denken en doen heeft. Dat is zo te horen een heel lang proces geweest tot het punt waarop hij dit zo kan schrijven en kan delen… Ik vind het echt bijzonder knap (en moedig) hoe Paul dit beschrijft…
    En het is knap dat hij aan het uitvinden is wat zijn overlevingsstrategien zijn, die dus niet bij ‘de diagnose’ autisme horen….

    Paul is zich juist heel erg bewust van alle ‘symptomen’ waar hij tegenaan loopt.
    En ik denk dat je niet kunt spreken van ‘healing’ door anderen, bij autisme…
    Het is het leren omgaan met….
    En daar is Paul super goed mee bezig en (zo te horen) voor een heel groot deel al in geslaagd….

  2. Bram

    Hoi Paul. ADD is toch ook autisme? Ik denk dat ik dat heb. Ik herken bijna alle kenmerken van ADD. Maar hoe werkt dat met een diagnose….
    Het gaat nu gelukkig een beetje beter. Maarja er zullen ook slechte dagen tussen blijven. Ik vind t mooi hoe je je gedachten hier neer durft te zetten. Het ga je goed!

    1. Patricia Rombout

      Hoi Bram

      Voor zover ik weet zijn autisme en ADHD (waaronder ook ADD valt) spectrum diagnoses die elkaar in meer of mindere maten kunnen overlappen….
      Vandaar dat je veel in Paul zijn (ontzettend mooi omschreven) verhaal zou kunnen herkennen…
      (Trouwens valt hoogbegaafdheid ook in ditzelfde gebied, maar dat wordt niet gezien als een ‘stoornis’…)

      Maar dit is wat ik heb begrepen….

    2. Bram

      Oke dank je wel voor je uitleg

    3. Goedemorgen Bram.
      Volgens mij is add niet hetzelfde als autisme, er zijn wel overlappingen . Er zijn echter wel overlappingen zoals blijkt uit het herkennen van enkele kenmerken die we gemeen hebben. Concentratie problemen en moeite met de sociale interactie kan bij beiden voor komen, een groot verschil is geloof ik het niet goed kunnen inleven in een ander en begrijpen van sociale en emotionele interacties tussen mensen.

      Het kan natuurlijk ook beide voorkomen.
      In eerste instantie werd ik met mijn klachten door verwezen naar een psychiater die gespecialiseerd was in gedrag en emotionele problematiek. Deze psychiater had al snel door dat er iets anders aan de hand was en wees mij door naar een in autisme gespecialiseerd expertise centrum SARR in Den Haag een onderdeel van parnassia. In die tijd was het zo dat niet iedere arts of psychiater zo maar de diagnose kon en mocht stellen. Na gesprekken met mij en mijn partner en na het invullen van vragenlijsten door mij, mijn partner en mijn ouders werd de diagnose klassiek autisme gesteld. Nu valt het allemaal onder ASS, met als aantekening hoog functionerend. Wat wil zeggen een normale tot hoge intelligentie. Ik heb dan ook dertig jaar voor de klas gestaan weliswaar met vallen en opstaan. De mij toendertijd behandelende psychiater vroeg zich af hoe ik dat voor elkaar had gekregen en vond dat dan ook best wel knap. Na de diagnose ben ik in therapie gegaan en heb ook lotgenoten contact en psycho educatie .gehad. Geleerd wat autisme precies inhoud en wat het met je doet. Ik denk zelf dat naast het autisme ook een flinke klap bij mij is aangebracht door de muren waar je tegen aanloopt omdat niemand je echt begrijpt [ inclusief dat ik me zelf niet begreep]
      Het krijgen van de diagnose bracht rust omdat ik toen eindelijk wist wat er aan de hand was en ik dit ook kon uitleggen aan de mensen om mij heen. Wat ook weer met zich mee bracht dat velen het niet geloofden of nog altijd niet willen geloven. Ik hoop dat ik je nu genoeg informatie heb gegeven anders hoor ik het wel.
      Ik schrijf ook blogs over autisme dus als je het leuk vindt, wees welkom
      https://eilandvaninzicht.wordpress.com

    4. Bram

      Dank je Paul. Voor je uitleg.

  3. Albert

    Interessant inkijkje in de beleving van een ander, bedankt Paul. Sterkte op je reis

    1. Paul

      Dank je

  4. PetrusCaspar van Leerdam

    Paul zoekt zichzelf, geluk, vrede, liefde, enzovoort op de plek waar die niet te zijn. Namelijk buiten zichzelf. Naarmate Paul zich gaat realiseren dat hij zich bewust is van alle autistische symptomen die aan/in hem verschijnen, kan hij zijn autisme door de Autist NU direct LATEN helen en in de komende (in mijn Realiteit) ruimtetijd-loze tijd LATEN genezen. Ik heb de diagnose ook en spreekt uit Ene’s Levende Ervaring!

    Ik werk proDeo, van privé-persoon tot privé-persoon, tegen vergoeding van door mij gemaakte reis-/verblijfkosten en verder op basis van een vrije-willige donatie naar tevredenheid/dankbaarheid. Ik LAAT de Ene/God/Gods Geest doorheen mij Leven. Zó mogen Leven is wonderen-barend WOW!
    Graag nodig ik Paul uit om de mooiste en meest intieme Reis van zijn Leven te maken. Ik gids hem Zielsgraag. Maar hij Leeft, hij kiest duaal en draagt de duale gevolgen. En God is eindverantwoordelijk. Heeft Paul er oren naar, dan mag hij met mij contact opnemen. Het mag/kan. Het hoeft/moet niet. Ik wens Paul de Wijsheid.

    1. Paul

      Dank je maar ik ben al druk bezig met het vinden van mijn weg

  5. Jasper

    Vrede

    1. Paul

      Dank je