Veel gezochte termen

Psychosenet blog

Auteur

May-May Meijer

May-May Meijer is ervaringsdeskundige bij het UMC Utrecht en oprichter van een vredesorganisatie.  Ze schreef onder andere de boeken ‘Hier ben ik‘ en ‘Missie Wereldvrede.

May-May heeft ook een website

God heeft je lief! – de waarde van samen bidden

May-May schrijft over haar vertrouwen in God en de medemens. "Het is goed om liefdevol met elkaar om te gaan en samen te bidden".

May-May schrijft over over haar vertrouwen in God en de medemens. “Het is goed om liefdevol met elkaar om te gaan en om samen te bidden. Ik denk dat God juist graag een wereld wil waarin alle kinderen kunnen spelen. Laten we daar samen aan werken”.

Deze blog schrijf ik omdat ik hoop dat het kan bijdragen om de pijn van gelovigen met psychisch leed te verzachten. Christus wil ook graag dat ik deze blog schrijf.

Sommige mensen zijn bang voor de duivel, de hel en/of de Dag des oordeels

Zelf heb ik tijdens mijn psychose liefde uitgestraald naar de duivel. Ik stond de hele nacht naast mijn bed in het ziekenhuis. Ik sliep niet en durfde me niet te bewegen. Ik bleef liefde sturen en wachtte koortsachtig totdat de eerste zonnestralen door de gordijnen schenen en dageraad weer was aangebroken.

Tijdens die gedwongen opname adviseerde Christus mij om open te zijn over mijn psychische kwetsbaarheid en om naar de Sint Vituskerk in Hilversum te komen. Daar kon ik praten over mijn ervaringen en kijken wat er aan klopte en wat niet. Van pastoor Dresmé begreep ik dat inderdaad wereldvrede centraal staat in de kerk en het lief hebben van je naaste. God is Liefde.

Verder denk ik dat God zich openbaart via alle wereldreligies en dat wereldvrede, een einde aan honger, zorg voor de zieken, de meest kwetsbaren en de natuur het belangrijkst is. Ook denk ik dat God zich openbaart bij mensen die geen religie aanhangen.

De duivel betekent ‘verwarder’ of ‘door elkaar gooier’: God heeft je juist lief

Pastoor Dresmé geeft aan dat de duivel in het Hebreeuws ‘’satan’’ is. In het Griek is het Διάβολος, Diábolos, letterlijk ’een verwarder’’ of “door elkaar gooier” in de betekenis van “iemand die zaken verwart”. Zo zwierf Jezus 40 dagen alleen door de woestijn waar hij de duivel tegen kwam. Jezus weerstond de duivel, de verwarder. Zijn Woord verjoeg de verwarring. Pastoor Dresmé schreef me. “Je zou kunnen toevoegen: In afzondering of eenzaamheid ten prooi aan je eigen gedachten kan de verwarring in je hoofd toeslaan.” Dit doet mij eerlijk gezegd denken aan mijn psychosen.

Volgens pastoor Dresmé is het beeld van de duivel als wezen op bokkenpootjes, hoorntjes en drietand ontsproten uit het brein van fantasierijke mensen, maar heeft zij met de Bijbel weinig van doen.

De boodschap is in ieder geval dat God je lief heeft! En hij wil dat wij mensen elkaar bemoedigen, naastenliefde tonen. Juist voor hen die het meest kwetsbaar zijn.

De hel bestaat niet: God is juist een barmhartige God

Tijdens mijn psychose gedurende mijn eerste gedwongen opname had ik het idee dat Christus me zei om samen met Bert Koenders af te reizen naar de Paus om aan te kondigen dat de hel niet bestaat. Christus riep me daarna echter naar de Sint Vituskerk. Ik vroeg pastoor Dresmé over hoe hij denkt over de hel. Pastoor Dresmé geeft aan dat de hel nauwelijks genoemd wordt in de Bijbel.

De hemel wordt echter wel veel genoemd. Pastoor Dresmé zei tijdens een van die gesprekken ook: “als er geen hoop meer is, dat is de hel“. Zelf denk ik aan enorme hongersnoden en oorlogen waarbij mensen, zelfs kinderen omkomen. Dat is voor mij de hel op aarde. “God is juist een barmhartige God”, zei pastoor Dresmé onlangs nog toen ik hem hiernaar vroeg. Hij is Liefde.

Dag des oordeels: God zal ons nooit iets aan doen en staat ons mensen juist liefdevol bij

Iemand die ik ken vreesde ook de Dag des oordeels. Daarom vroeg ik pastoor Dresmé na afloop van een mis hiernaar. Hij zei: “Met het heengaan van Christus zijn we eigenlijk al in de nieuwe tijd beland. God heeft ons beloofd ons mensen niet weer iets aan te doen. Als er nu iets met de mensen gebeurt, dan ligt dat aan de mensen zelf. God staat ons juist liefdevol bij.”

Zelf heb ik twee keer tijdens mijn psychose het idee gehad dat de aarde (bijna) verging. Ik relateer dat nu aan de rampzalige manier waarop we omgaan met de natuur en de massavernietigingswapens die mensen maken. Gelukkig zetten vredesorganisaties, de Paus, andere gelovigen en voormalig wereldleiders zich in voor een kernwapenverbod. Jongeren en andere activisten zetten zich in voor de natuur en het klimaat.

Het is goed om liefdevol met elkaar om te gaan, te zorgen dat iedereen te eten heeft, te zorgen voor de zieken en voor de natuur. Ik denk dat God juist graag een wereld wil waarin alle kinderen kunnen spelen. Laten we daar samen aan werken.

Laatst sprak ik iemand op straat die zei dat hij geesten in zijn lichaam had en aan zelfdoding dacht

Hij vroeg me om voor hem te bidden en dat deden wij samen op straat. Het bidden alleen al gaf steun. Ik verwachtte daarna eigenlijk niks, maar hij bedankte me en zei dat de geesten weg waren en begon een vrolijk deuntje te zingen…. Ik zie dat als een wonder van God. Overigens sprak ik hem daarna weer en toen was de depressie weer terug. Hij vroeg of ik weer voor hem wilde bidden en hij had steun aan het gebed.

Wil je ook spreken en/of bidden met iemand? Als je opgenomen bent kan je misschien naar de stilteruimte gaan en/of een geestelijk begeleider benaderen. Sommige ziekenhuizen hebben ook een geestelijk begeleider in dienst die moslim is.

Verwacht niet teveel in een keer, soms hebben dingen tijd nodig….

Gods zegen en alle liefs,

May-May

Meer lezen over samen bidden en geloof?

Reacties

4 reacties op “God heeft je lief! – de waarde van samen bidden”

  1. May-May

    Hey Vlinder,

    Mooi jouw reactie! “In iedere ziel huist een God maar ook een duiveltje,” schrijf je. Dat eerste doet me denken aan de Quakers, met wie ik vaak samen werk voor vrede, ivm mijn vredesorganisatie Peace SOS. De Quakers gaan ervan uit dat iedereen gedreven wordt door een Innerlijk Licht. In ieder Mens is dat van God aanwezig, schrijven zij onder andere. Ik vind dat ook erg mooi. Samen verlichten wij de wereld. Ook kan het helpen bij psychisch lijden. Zo had ik het idee dat God me vroeg, en dat kwam ook uit mijn binnenste, om me met vrede bezig te houden. Dat was wat ik ten diepste wilde. Daarom vraag ik soms ook aan mensen in psychische crisis, wat hun hart hen ingeeft. Soms als je in een depressie zit ben je dit contact met diep van binnen kwijt, dan adviseer ik om ”gewoon maar wat te gaan doen.” Wandelen in de natuur, sporten als het lukt. Totdat je dat contact met je hart kan maken en je weet wat je wilt. Mooi dat je dat innerlijke liefde noemt.

    Heel veel liefs voor jou en je dochter!
    May-May

  2. Vlinder

    Hoi May-May,

    Wat beschrijf je mooi jouw relatie met God. Ikzelf geloof niet in 1 vaststaande God, Allah oid, maar in het Goddelijke van de ziel. In ieder mens, in iedere ziel huist een God (het pure, de intuïtie, de liefde, de helendeMoeder) maar ook een duiveltje (ego). Mijn dochter heb ik destijds dit uitgelegd met hulp van een cartoon. Daar zie je soms mooi hoe het innerlijk (engeltje) in gesprek zit met het Duiveltje, elk op een schouder. Bij de één is het Ego sterker en meer aanwezig en is er meer innerlijke strijd. Dit kan komen door je zieleopdracht, maar ook door het leven. Of God een wereld wil waar we allemaal kunnen spelen, vrij zijn, ik denk dat die optie er al is. Maar zonder kwaad, slecht of negativiteit leren we niks, en zien we ook het goede niet.

    Maar ik begrijp je heel goed. Er is het een eeuwenoude strijd op Aarde, dualiteit waar wij veel van kunnen leren en inzien maar onderschat je innerlijke liefde niet. Hoop, vertrouwen, positiviteit en zelfliefde in de breedste zin van het woord is helend.

    1. May-May

      Hey Vlinder,

      Mooi jouw reactie! “In iedere ziel huist een God maar ook een duiveltje,” schrijf je. Dat eerste doet me denken aan de Quakers, met wie ik vaak samen werk voor vrede, ivm mijn vredesorganisatie Peace SOS. De Quakers gaan ervan uit dat iedereen gedreven wordt door een Innerlijk Licht. In ieder Mens is dat van God aanwezig, schrijven zij onder andere. Ik vind dat ook erg mooi. Samen verlichten wij de wereld. Ook kan het helpen bij psychisch lijden. Zo had ik het idee dat God me vroeg, en dat kwam ook uit mijn binnenste, om me met vrede bezig te houden. Dat was wat ik ten diepste wilde. Daarom vraag ik soms ook aan mensen in psychische crisis, wat hun hart hen ingeeft. Soms als je in een depressie zit ben je dit contact met diep van binnen kwijt, dan adviseer ik om ”gewoon maar wat te gaan doen.” Wandelen in de natuur, sporten als het lukt. Totdat je dat contact met je hart kan maken en je weet wat je wilt. Mooi dat je dat innerlijke liefde noemt.

      Heel veel liefs voor jou en je dochter!
      May-May

      Beantwoorden

      1. May-May

        PS Met een “Wereld Waarin Alle Kinderen Kunnen Spelen,” bedoel ik dat het tijd is voor wereldvrede, een einde aan honger, zorg voor de meest kwetsbaren, een ban op nucleaire wapens en killerrobots en zorg voor de natuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *