Veel gezochte termen

Psychosenet blog

Wat niemand mij vertelde over stoppen met SSRI’s

Denise Sommer-Roqué heeft jarenlang SSRI’s gebruikt, maar na deze lange periode besloot ze te willen stoppen met de medicatie.
Fotocredits: Denise Sommer-Roqué

Denise Sommer-Roqué heeft jarenlang SSRI’s gebruikt, maar na deze lange periode besloot ze te willen stoppen met de medicatie. Dit vormde het begin van een zoektocht naar een passende manier om haar medicatie af te bouwen, die uiteindelijk uitmondde in haar persoonlijke afbouwervaring.

Na 28 jaar gebruik van SSRI’s besloot ik, kort na onze verhuizing naar Bali in augustus 2023, te stoppen met de medicatie. Ik dacht dat ik goed voorbereid was, maar wat volgde had ik niet zien aankomen.

Ik bouwde af volgens een veel te snel schema, waarbij de dosis in grote stappen en onregelmatig werd verlaagd. Na drie maanden nam ik de laatste dosis: een kwart tablet.

De nadelen van te snel afbouwen

Mijn eetlust verdween, ik kreeg paniekaanvallen, leefde met de meest irrationele angsten en verloor volledig het gevoel van veiligheid in mezelf en de wereld om mij heen.

Ik belandde op de eerste hulp van het internationale ziekenhuis van Bali, waar mijn ontwenningsverschijnselen werden aangezien voor een terugval. Maar de klachten die ik ervaarde, waren mij volkomen onbekend. Ik had nog nooit in mijn leven zulke irrationele angst, paniek of gevoelens van wanhoop ervaren. Omdat mijn situatie onhoudbaar was geworden, schreef de dienstdoende psychiater een SSRI in combinatie met benzodiazepines voor. Ik voelde me echter een zombie, wisselde in korte tijd meerdere keren van medicatie en voelde me alleen maar slechter worden.

Vervreemding van mezelf

In februari 2024 besloot ik daarom radicaal en cold turkey te stoppen met alle medicatie. Dit leidde tot nog meer instabiliteit, vervreemding van mezelf, een diep ontregeld zenuwstelsel en een lichaam dat niet meer functioneerde. Eten en slapen werden bijna onmogelijk.

Wat mij het meest heeft geraakt in de periode daarna, was niet alleen de intensiteit van de klachten, maar vooral het gebrek aan herkenning en begeleiding. Ik kon nergens echt terecht met wat ik ervaarde. In gesprekken met artsen en hulpverleners vond ik weinig aansluiting en ook online was het moeilijk om betrouwbare, samenhangende informatie te vinden die mijn situatie werkelijk weerspiegelde.

Een zoektocht…

Mijn herstel werd daardoor niet alleen een lichamelijk en mentaal proces, maar ook een zoektocht. Een zoektocht naar begrip, naar houvast en naar woorden voor iets wat vaak moeilijk uit te leggen is. Vanuit die ervaring is mijn website ontstaan.

Daar probeer ik te delen wat ik zelf zo heb gemist: heldere, eerlijke en toegankelijke informatie over wat er kan gebeuren na het stoppen met SSRI’s en benzodiazepines. Over de impact op lichaam en geest, over de grilligheid van herstel en over het belang van tijd, geduld en inzicht.

Niet om medicatie te veroordelen, maar om mensen te helpen beter te begrijpen wat ze doormaken en hen vertrouwen te geven in een proces dat vaak onzeker en verwarrend kan voelen.

Ik hoop dat mensen die zich hierin herkennen, iets van rust, erkenning en houvast kunnen vinden. Omdat niemand zich in dit traject alleen zou moeten voelen.


Over Denise Sommer-Roqué: Meer informatie over haar persoonlijke afbouwervaring is te vinden op haar website.

Meer lezen over Medicatie afbouwen?

Heb je een vraag?

Onze experts beantwoorden jouw vraag in het online Spreekuur van PsychoseNet. Gratis en anoniem.

Verder lezen over goede zorg en GGZ?

Onderstaande boeken zijn geschreven door hoogleraar Jim van Os. In deze eerlijke boeken lees je meer over psychose, trauma, de nieuwe GGZ, herstel en veel meer.

Reacties

2 reacties op “Wat niemand mij vertelde over stoppen met SSRI’s”

  1. Mar

    Dank je voor dit blog. Zo herkenbaar ! Fijn dat je er over schrijft.

    Ook ik heb al 10 jaar te kampen met dit fenomeen. Inmiddels wat beter door goede therapie en steun van oa psychosenet.nl. Maar er moeten nog 3mg af. Je leven wordt een hel. En vooral het onbegrip en het gebrek aan steun heeft mij ook enorm opgebroken. Inmiddels herken ik de symptomen. Vit d3 wou niet met de medicatie v, net als veel andere factoren, dus ging ik weer onderuit. Maar dit keer herstel ik ook beter door zelf beter te leren ingrijpen. Maar dan nog het is heel beangstigend en ook traumatiserend om mee te maken.

    1. Mar

      Overigens helpt bij mij zenuwstelselregulatie oefeningen wel goed. Niet omdat de klachten weg zijn maar omdat ik beter bij mezelf kan blijven en niet meer zo in de angst schiet en er dan niet uit weet te komen. Dat zou evt kunnen uitproberen. Ik heb goede ervaring met maroesjagrabijn.nl , ook omdat ze zelf uit ervaring weet hoe belangrijk het is weer vertrouwen in je lichaam te krijgen. Misschien heb je er niks aan, dan leg je mijn advies lekker naast je meer;)
      Je site ziet er goed uit!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *