Veel gezochte termen

Spiritual Awakenings, Marjorie Woollacott, David Lorimer – boekbespreking

Lees het boek Spiritual Awakenings van Marjorie Woollacott en David Lorimer als je interesse in bewustzijn en spirituele ervaringen hebt.

In 2022 – is er een interessant boek verschenen getiteld ‘Spiritual Awakenings. Scientists and Academics Describe Their Experiences’. Het boek is geschreven door Marjorie Woollacott en David Lorimer. Het boek is uitgegeven door The Academy for the Advancement of Postmaterialist Sciences (AAPS)[1].

Deze partij heeft als doel heeft om open-minded en evidence-based onderzoek naar postmaterialistisch bewustzijn te promoten en wetenschappers te inspireren tot het onderzoeken van geest en bewustzijn als kernelementen van de werkelijkheid.[2]

Het boek vormt onderdeel van een reeks door AAPS uitgegeven boeken genaamd “Advances in Postmaterialist Sciences”. Het is samengesteld en geschreven door wetenschappers en academici. Echter het is boeiend voor een ieder met interesse in bewustzijn en spirituele ervaringen.

Spiritual Awakenings

Zoals de titel al aangeeft gaat het in dit boek om persoonlijke spirituele ervaringen en processen. Dat is bijzonder, aangezien over het algemeen door wetenschappers juist heel terughoudend wordt omgegaan met het delen daarvan. Maar liefst 57 wetenschappers en academici vertellen in korte essays van gemiddeld 3 tot 4 pagina’s hun zeer persoonlijke verhalen. Een enkeling doet dat anoniem en ook wordt her en der aangegeven dat het de eerste keer is dat publiekelijk over de eigen spirituele ervaringen wordt verteld.

Voor de lezer die enigszins thuis is op het gebied van bewustzijn, oosterse filosofie en transpersoonlijke psychologie bevat het boek diverse bekende namen.

Waaronder Amit Goswami, Edward Kelly, Jeffrey Kripal, Kenneth Ring, Eben Alexander, Yvonne Kason en Michael Grosso.

De auteurs Marjorie Woollacott en David Lorimer en anderen hebben verschillende achtergronden en komen uit verschillende delen van de wereld en culturen. Een relatief groot deel is inmiddels met pensioen (emeritaat). De expertisen lopen zeer uiteen. Van psychologie, psychiatrie en neurowetenschappen tot moleculaire embryologie, theoretische kwantumfysica, religieuze studies, technologie en filosofie.

Het boek is onderverdeeld in 7 hoofdstukken

Deze zijn gegroepeerd naar thema: spirituele ervaringen door spirituele beoefening, tijdens of rondom slaap en ontwaken, spontane ervaringen tijdens dagelijkse activiteiten, door (synchronistische) overdracht van woorden, getriggerd door psychedelische ervaringen, door nabij-de-dood-ervaringen en paranormale ervaringen.

Elk hoofdstuk start met een korte introductie over het te behandelen thema en nodigt de lezer uit om stil te staan bij de eigen zienswijze, of de verhalen die volgen daar invloed op hebben en/of eigen herinneringen doen opkomen. In een epiloog blikken de samenstellers terug op de verhalen om te kijken welke inzichten er uit te halen zijn. De essays bevatten verwijzingen naar eigen werk van de betreffende auteur en regelmatig ook naar andere interessante publicaties over de aan bod gekomen onderwerpen.

Invloed van ervaringen

In de essays vertelt een ieder over de eigen spirituele ervaringen en de invloed daarvan op zijn of haar denken, persoonlijke leven, leefstijl en carrière.

Zo beschrijft onderzoekshoogleraar Perceptual Studies Edward Kelly[3] hoe een combinatie van o.a. een voor hem belangrijke droom, de schijnbaar spirituele vermogens van een naast familielid en het bijwonen van een lezing van een Swami over Advaita Vendanta zijn zienswijze en carrière hebben beïnvloed. Schrijft emerita hoogleraar moleculaire embryologie en psychosynthese counselor Marylin Monk[4] over haar soort van drie-dubbel bestaan als wetenschapper, mystica en dichteres en hoe deze heel verschillende zijnswijzen elkaar aanvullen.

Vertelt emerita hoogleraar in de biofysica Sarah Knox[5] over de energetische healings die zij van kinds af aan deed, maar verborgen hield voor collega’s. En vertelt neurowetenschapper Mario Beauregard[6] hoe een spirituele ervaring op jonge leeftijd en een nabij-de-dood-ervaring op latere leeftijd hem tot een carrière als wetenschapper en schrijver hebben geleid.

In de essays wordt geschreven over meditatie, ademhalings- en andere spirituele beoefening, zelfonderzoek, healing, buitenlichamelijke ervaringen, dromen, ontvangen revelaties, initiatie/shaktipat, groei van bewustzijn, een ontvouwen van nieuwe vaardigheden en mogelijkheden et cetera. Ze bevatten terugkerende thema’s als universele liefde, stilte, vertrouwen, licht, energie, vrede, dankbaarheid, verbondenheid, eenheid, thuiskomen, compassie en acceptatie. En ook wordt regelmatig een persoonlijke zoektocht en worsteling beschreven.

Marjorie Woollacott

Over de auteur(s)

Marjorie Woollacott, MA, PhD, is hoogleraar, lid van het Institute of Neuroscience en voormalig voorzitter van het departement Fysiologie van de Universiteit van Oregon. Ze doceerde cursussen in neurowetenschappen en revalidatie, evenals complementaire geneeskunde en meditatie. Ze is voorzitter van de Academy for the Advancement of Post-Materialist Sciences (AAPS), onderzoeksdirecteur van de International Association of Near-Death Studies (IANDS) en mededirecteur van de Galileo Commissie.

De huidige interesses van Marjorie Woollacott liggen qua onderzoek op het gebied van meditatie, spiritueel ontwaken, ervaringen aan het einde van het leven en communicatie na de dood. Ga voor meer informatie naar haar website: marjoriewoollacott.com.

David Lorimer is programmadirecteur van het Scientific and Medical Network, redacteur van Paradigm Explorer en voorzitter van de Galileo Commissie. Hij is van oorsprong zakenbankier en daarna leraar filosofie en moderne talen aan Winchester College. David Lorimer is auteur en redacteur van meer dan een dozijn boeken, waaronder The Spirit of Science, Thinking beyond the Brain, Science, Consciousness and Ultimate Reality. Zijn vroege boeken over de dood en bijna-doodervaringen, Survival? en Resonant Mind werden opnieuw uitgegeven in 2017.

Roos (pseudoniem) is werkzaam in het hoger onderwijs. Ze is opgeleid in de integrale yoga en transpersoonlijke psychologie.

[1] AAPS Global
[2] Pagina i