Main content

Een prachtig, hoopvol en krachtig verhaal van Tirza over hoe zij zichzelf herstelt van haar psychoses. “Ik schrijf ondersteunende meditaties voor mezelf, daarin prijs ik mezelf helemaal de hemel in.”

Als je veel hebt meegemaakt en psychosen hebt, of hebt gehad, heb je vast ook de gewoonte aangeleerd negatief en angstig te denken. Ik ook, ik wist niet beter.

Wat er vroeger allemaal tegen me gezegd is, had ik me eigen gemaakt, tot een zichzelf vervullende waarheid

Negatieve gedachten, vormen negatieve emoties als angst, schaamte, en pijn. Negatief denken en praten hield me in de staat waarin ik altijd zat. Het maakte dat ik me constant angstig voelde.

Negatief en angstig denken hield me psychotisch

Als je bijvoorbeeld altijd dit soort dingen zegt;

“Ik heb altijd hoofdpijn. Ik kan het niet. Ik durf het niet. Ik ben niet zo goed als anderen. Ik ga dood als ik dat werk nog langer moet doen. Ik ben lelijk. Ik haat dit kloteweer!”

Deze soort woorden houden of maken je ziek, angstig, en depressief.

Door ziek te zijn hoef je niets, je brein beschermt je zo tegen alles waar je bang voor bent

Hoe doorbreek je dat? Kies je woorden zorgvuldiger, leer andere woorden gebruiken. Zeggen dat je nu hoofdpijn hebt, maar dat het morgen weer beter is. En;

“Ik wil dit heel graag en ik ga zorgen dat ik het leer. Ik durf alles. Ik ben net zo goed als anderen, al doe ik iets totaal anders. Ik wil dit werk niet meer doen, en ik vind iets waar ik wel blij van word. Ik ben waardevol en mooi. Poeh, dit weer is een uitdaging, maar ik doe gewoon een regenpak aan!”

Liefdevol en ondersteunend praten en denken is niet iets wat je van de ene op de andere dag verandert

Het is het aanleren van iets nieuws. Je brein houdt daar niet zo van, het houdt van de bekende dingen. Ons brein is niet speciaal bedraad om ons gelukkig te maken, maar om te overleven. Er moeten nieuwe paadjes worden gemaakt. Je brein nieuwe dingen leren, vooral oude dingen afleren, kost zo’n dertig dagen.

Je brein werkt voor je, je zal het alleen moeten her-programmeren met hoe jij het wil

Het zal voor je regelen, wat jij denkt, en zegt. En de beelden die jij erbij ziet, en de gevoelens die je erbij hebt, maken het nòg krachtiger. (Zelfhypnose werkt nog effectiever, en helpt je ook nog eens heel diep ontspannen.)

Je kan je brein re-programmeren, door een foto van een stralend lachende jij, op te hangen met tekst erbij. B.v.;

“Ik ben goed genoeg, ik ben geweldig!”

Of met lippenstift op je spiegel te schrijven dat je prachtig bent. Lachen naar jezelf in de spiegel.

Ik schrijf ondersteunende meditaties voor mezelf, daarin prijs ik mezelf helemaal de hemel in

Ik laat geen kritiek meer binnen komen van anderen. Ik laat me door niets naar beneden halen, en ben mijn eigen cheerleader.

Dan speel ik op mijn computer een fijn meditatief achtergrondmuziekje, en spreek ik de tekst in, met de dictafoon van mijn telefoon. Ik beluister deze meditaties iedere morgen, als ik mijn ogen nog maar nauwelijks open heb, en voor ik in slaap val. Dit zijn de momenten dat je brein heel gevoelig is voor nieuwe suggesties.

En dat doe ik nu al een tijdje, en ik voel me zoveel beter, vitaler, vrolijker, en waardevol en goed genoeg

En steeds vaker super geweldig! Ik kan mezelf nauwelijks nog betrappen op een negatieve gedachte.

Ik heb als kind niet gehoord dat ik goed, slim, mooi of lief ben. Dat heb ik dus ook ingesproken, alsof mijn ouders dat tegen me zeiden. Dat is zo mega helend! Voor je brein en bewustzijn maakt het niet uit, of het werkelijk beleefd is, of alleen maar gedacht wordt.

Ik zag mezelf lachend liggen en hun gezichten boven me, mijn beentjes in de lucht. Ik hoorde;

“Wat zijn we blij met je, wat ben je toch een mooie, lieve baby!”

En ik voelde intense blijdschap in mijn hart.

En als klein meisje, ik hoorde en zag ze zeggen; “Lieverd, we houden zoveel van je, je bent een geweldig kind!”

Het zal zo een gewoonte worden positief en liefdevol te denken, en je altijd goed te voelen. En alles weer te durven, wat je niet meer voor mogelijk hield. Zonder dat je nog angst voelt of jezelf smoezen hoort verzinnen. Omdat je nu weet dat je gewoon goed bent!

Nog een bijkomstigheid, de ondersteunende stem van mijn hoger zelf, hoor ik zo goed als nooit meer. Het heeft me op weg geholpen, me de dingen aangegeven die ik nodig had. Ik heb haar stem niet meer nodig.

Ik ben nu één met mijn hoger zelf

Ik merk ook, als ik over de achterliggende psychose denk, het steeds meer zie als een prachtige leerzame periode, om innig dankbaar voor te zijn. Het trauma is ervan af.


Tirza weet hoe je herstelt van psychose, dat dit voor iedereen in basis hetzelfde is. Denken dat je niet goed genoeg bent. Daar ligt de heling. Ze is zelf jarenlang psychotisch geweest en ziet dit als een opleiding naar zelfliefde. Ze heeft zichzelf geheeld, zonder medicatie of hulp.

Meer informatie:

Fotocredits: Limor Zellermayer, Unsplash.com
  • Deel deze pagina:

Reacties:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *