Main content

Herstellen is niet makkelijk, maar het kan. Wij verzamelen tools en handige informatie die je kunnen helpen tijdens je herstelproces. Een app om je stemming bij te houden bijvoorbeeld, of een checklist om stil te staan bij de werking en eventuele bijwerkingen van je medicatie.

Hieronder vind je een overzicht van tools mogelijk waarde kunnen hebben tijdens je herstel.

Antidepressiva Keuzetool

Vergelijk de bijwerkingen van verschillende soorten antidepressiva met elkaar en maak een bewuste keuze.

Antipsychotica Keuzetool

Vergelijk de bijwerkingen van verschillende soorten antipsychotica met elkaar en maak een bewuste keuze.

Apps

Zorg apps bieden een tal van mogelijkheden ter verbetering van de kwaliteit van leven. Hier vind je een overzicht van allerlei handige apps die je kunnen helpen bij je herstel.

Crisiskaart

Een crisiskaart is een klein document waar op staat wat er moet gebeuren als er een psychische crisis optreedt. Het is de bedoeling dat deze samen met een ervaringsdeskundige wordt ingevuld. Je kunt dit doen op een moment dat je helder voor ogen hebt wat je wel en niet wenst in geval van een crisis.

Checklist medicatiegebruik

Slik je medicatie, bijvoorbeeld een antidepressivum of antipsychoticum? Deze checklist helpt je om de werking en bijwerkingen bij te houden. Print het bijvoorbeeld uit en bespreek de resultaten met je behandelaar. Zo hou je samen zicht op je behandeling.

Psymate

Hoe houd je activiteiten en je stemming weken lang een paar keer per dag bij? Om je te helpen hebben we een gratis app voor je gemaakt: PsyMate.

Signaleringsplan

Een signaleringsplan kan een hulpmiddel zijn om al in een vroeg stadium signalen te herkennen die erop wijzen dat het minder goed met je gaat. In het plan beschrijf je wat jij, je omgeving en je eventuele hulpverlener kan doen om een crisis te voorkomen.

Test jezelf

Met deze vragenlijsten en checklists kun je zelf bekijken hoe het met je gaat. De uitslag geeft je een indruk. Bijvoorbeeld: ben je misschien depressief? Of: hoeveel last heb je van stemmen?

Tweezijdige communicatie

De 2-COM is een vragenlijst over tweezijdige communicatie: de communicatie tussen jou en je hulpverlener.  Soms is het lastig om tijdens het gesprek met je hulpverlener aan alles te denken wat je wilde bespreken. Deze lijst helpt je alle problemen te bespreken waar je hulp bij wenst.

WRAP

WRAP staat voor: Wellness Recovery Action Plan en komt uit Amerika. Het is een herstelmethode die je helpt om weer grip te krijgen op je leven, als dat door ingrijpende gebeurtenissen is ontregeld.  Je kunt het alleen doen, met andere peers, met een herstelcoach of in een groep.

Ken jij een handige tool die ontbreekt? Tip ons via het contactformulier!


Biografie Jim van Os

Prof. dr. Jim van OsVoorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht. Hij is tevens verbonden als Visiting Professor Psychiatric Epidemiology aan het Institute of Psychiatry te Londen. Hij is sinds 2011 lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en werd in 2016 benoemd tot Fellow van King’s College London

Jim van Os werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. In 2014 kwam zijn boek ‘De DSM-5 Voorbij‘ uit, in 2016 het boek ‘Goede GGZ!‘ (samen met Philippe Delespaul e.a.) en in 2021 het boek ‘We Zijn God Niet‘ (samen met Myrrhe van Spronsen).

Lees hier meer over Jim van Os. Of volg Jim op LinkedIn, Facebook, Twitter en YouTube!

Meer informatie over herstel:

  • Deel deze pagina: